Sillo – Ik Accepteer

Ik Accepteer, het eerste nummer van de EP, is tevens ook de titel. Waarom dit de titel is wordt beantwoord in het refrein: “Ik accepteer, alles wat ik ben en ik doe, dat ik het vind in mezelf maar in een ander zoek.” Na dit gehoord te hebben, is het dan ook tijd om een nieuwe rapper te accepteren. Niet alleen Sillo maar ook de producer BBH bewijst zich genoeg voor acceptatie in de hiphop wereld. BBH, verantwoordelijk voor merendeel van de producties op de EP, zorgt voor degelijke beats met daarbij passende samples en klanken. De gastproducers Kenshin Beats, Inmado en GVR draaien goed mee en zorgen dan ook voor de nodige variatie.

In Onderweg zijn lekkere samples te horen, het is te merken dat deze jonge rapper wellicht zijn inspiratie haalt uit tracks van de pioneers uit Zwolle. Vooral in het refrein zijn de manier van rappen en de woordkeuze te vergelijken met rapper Sticks. Toch zijn het de energie en gedrevenheid die het meest opvallen aan de rapper.

De gedrevenheid zet zich voort op Schone Schijn Zonder Waarde, waar voor het eerst rustig wordt gerapt door Sillo. Ook in dit rustige nummer is de energie en kracht van de rapper goed te horen. Sillo rapt over de hedendaagse rapwereld en hoe hij zichzelf erin ziet: “Weg van trucjes, kunstjes en tovenaars, geen open vraag// want ik speel open kaart.” Chris Pupe zorgt voor een krachtig en bijpassend refrein en BBH zorgt weer voor een sterke productie. Op de track Do It rapt Sillo samen met de Engelstalige rapper E.royal. De trompet-samples op de coupletten en de elektrische gitaar op het refrein zorgen voor een minder serieuze stemming met wederom veel energie.

Het is duidelijk dat energie, kracht en gedrevenheid de toon zetten op Ik Accepteer. Maar daarentegen laat Sillo zien ook diepe en serieuze onderwerpen aan te kunnen snijden. Bijvoorbeeld op Alles Of Niets en De Nacht hoor je een meer persoonlijke Sillo. Op De Nacht is te horen hoe Sillo een verhaal over hoe hij de nacht beleeft, en dat met veel gevoel op een donkere manier vertelt. De duistere X-files-achtige sound past goed bij de raps van Sillo: donker maar helder.

Ik Accepteer bevat erg goede producties, er zijn veel goede samples gebruikt en het geluid hangt goed samen met Sillo. Sillo wekt het gevoel van een rapper die veel kan en misschien in de toekomst veel kan betekenen voor hiphop. Hier en daar moet er wat bijgeschaafd worden aan zijn raptechniek en stemgebruik. Maar al met al is Sillo een ruwe diamant die goed zijn stempel zet met zijn eerste EP.

01. Ik Accepteer
02. Onderweg
03. Schone Schijn Zonder Waarde ft Chris Pupe