Shadow, Cut Chemist en Kid Koala draaien door in Paradiso

Turntable fans van alle soorten en maten konden hun hart op in de Paradiso: DJ Shadow en Cut Chemist met Kid Koala in het voorprogramma? Dayum!

Na het grote succes van Brainfreeze en Product Placement hebben DJ Shadow en Cut Chemist een nieuw project: The Hard Sell. Zo hard om te sellen was het niet, want hun show in de Paradiso was volledig uitverkocht. Kid Koala mocht het voorprogramma voor zijn rekening nemen. De avond begon vroeg, toen ik een half uur na openingstijd binnen kwam lopen stond Kid Koala al achter de draaitafels. Hij maakte slim gebruik van de schermen en camera’s die er al hingen voor de hoofdact, waardoor het publiek een goede inkijk in zijn fenomenale draaitafelskills kreeg. Het meest opvallende van Koala’s set was wel het plezier dat hij erin had. Ik denk dat ik nog nooit iemand met zoveel plezier op een podium heb zien staan. Zijn gezicht zat vol expressie tijdens het scratchen, met als belangrijkste expressie de lach. Het werkte aanstekelijk, ik kon niets anders doen dan met een grote smile op mijn gezicht te kijken naar het superbe mix- en scratchwerk dat op het podium plaats vond.

Na het installeren van de laatste camera’s mocht de hoofdact van de avond het podium betreden: DJ Shadow en Cut Chemist. Het duo uit Californië had beschikking over een stuk of 8 draaitafels en een flinke stapel 7 inches. De opzet van de show was simpel: De twee DJ’s draaien alleen met originele 7 inches, ondersteunt door een effectenbox en een gitaarpedaal dat werd gebruikt om te loopen. Dit alles werd uitgelegd met behulp van een introductiefilmpje, gebaseerd op die oude Amerikaanse informatiefilmpjes. De show startte wat langzaam. De camera’s stonden uit (het scherm werd gevuld met graphics) en er zat weinig vaart in. Er was een soort van ongeduld voelbaar in de zaal. ‘Wanneer gaat het nou echt los?’

Gelukkig kwam dat moment. De camera’s gingen aan, de platenkeuze werd meer aansprekend en de sfeer knalde de zaal in. De set combineerde alles van Braziliaanse carnavalmuziek tot De La Soul samples, van bizar slechte nummers (zoals een tenenkrommende cover van Eye Of The Tiger) tot liefdesliedjes, van (on)bekende breaks tot aan muziek waarvan je nooit had gedacht dat het op 7 inch was uitgekomen (Aaliyah, Bonecrusher, Outkast) en zo ongeveer alles er tussenin. De Paradiso was uitverkocht, maar het publiek had zich uitstekend verdeeld. Beide balkons zaten volledig vol wat voor een prettige ruimte op de vloer zorgde. Een gedeelte van het publiek maakte uitstekend gebruik van deze ruimte om te dansen.

Shadow en Cut Chemist verstaan hun vak uitstekend, maar helaas kwam het al snel over als een geoefende routine. Dat is het natuurlijk ook, maar de echte kunst is om het natuurlijk over te laten komen. Toch wist het duo af en toe te breken met hetgeen ze aan het doen waren. Zo werd er wat merchandise en een door Cut Chemist gevouwen papieren vliegtuigjes rondgestrooid. Ook de afsluiter, waarbij de twee DJ’s met portable turntables en mixers aan de gang gingen, was een verademing.
Een ander probleem dat ik met de show had, was de lichte schizofrenie van het geheel. Ik ging er vanuit dat het vooral een dansbare kijkshow zou worden. Het gebruik van de vele camera’s is iets unieks. Enkele zijn op afstand bestuurbaar en Cut Chemist had er zelfs een in zijn polsbandje zitten. Het gaf een heel uniek gezicht aan het DJ-en. Aan de andere kant werd het scherm ook gebruikt voor grafische ondersteuning. De graphics zaten goed in elkaar en waren absoluut de moeite waard, maar zijn in mijn ogen altijd meer omlijsting, daar waar de camera’s juist meer diepte aan de kunst van het DJ-en geven. Ik merkte aan mezelf dat ik telkens als er graphics kwamen heel erg zat te wachten op de terugkeer van de camera’s, al zullen er vast ook wel mensen in het publiek zijn geweest die precies het tegenovergestelde voelden.

Al met al was het een zeer geslaagde avond, waarbij denk ik iedere muziekliefhebber wel iets van zijn of haar gading langs heeft horen komen. De mensen die Kid Koala nog mee wisten te pakken hebben zeker meer dan waar voor hun geld gehad. Maar ook Shadow en Cut Chemist wisten te overtuigen. Hoewel de show misschien iets losser had gekund, moet je wel in je achterhoofd houden dat er flink wat tijd in heeft gezeten. Het diggen en het bepalen van de uiteindelijke set is misschien wel net zo imposant als het draaien ervan.

Entree: 20 euro
Bier: 2 euro
Gaberobe: 1 euro