ScHoolboy Q’s ‘Blank Face LP’ is een lowkey classic

Bijna tweeënhalf jaar na zijn majorlabeldebuut Oxymoron is ScHoolboy Q terug met zijn nieuwste album, zijn vierde in totaal. Blank Face LP werd ingeluid met Groovy Tony, waarop Q zijn nasaal en agressief gebrachte raps gooit over een traditionele doch grimmige banger. Voor de versie die op de plaat staat is zelfs Jadakiss opgetrommeld om een bijpassende verse te doen. En hoewel ScHoolboy’s eerste woorden van de plaat ‘Fuck the blogs’ zijn, gaan we ons toch maar wagen aan een recensie. Zijn er nog meer verrassingen te horen op de nieuwste Top Dawg Entertainment-release?

sbqblankfacecover

Sure thang. Groovy Q heeft met Oxymoron bewezen een financieel rendabel album te kunnen droppen voor zijn label en dat levert hem voor de opvolger overduidelijk meer creatieve vrijheid op. Waar in de aanloop naar Oxymoron werkelijk élke single raak was (Man Of The Year, Hell Of A Night en Break The Bank bijvoorbeeld), werd deze keer zelfs Kanye West ingeschakeld voor de single THat Part en de bijbehorende video. Tóch werd die volgens het label niet vaak genoeg bekeken en gestreamd, maar alsnog neemt de track een prominente plek in op Blank Face LP, waar het bij andere grote labels dan maar geschrapt zou worden óf slechts als bonustrack wordt gepresenteerd.

Het tekent het vertrouwen in Q, die met 17 tracks en 74 minuten een erg lang album aflevert. Op opener TorcH luidt Anderson .Paak het geheel in, waarna ScHoolboy Q losgaat over zijn voormalig gangsterleven in de straten van Los Angeles, waarbij drugsdeals (Groovy Tony / Eddie Kane), opgroeien bij oma tussen pistolen (Neva CHange), politiegeweld en vrouwen (Overtime en By Any Means) eerder regel zijn dan uitzondering. You can fuck my bitch, you can have my hoe rapt hij in laatstgenoemde track, terwijl Kendrick -niet genoemd in de credits- de achtergrondvocalen voor zijn rekening neemt. De transitie naar Dope Dealer verloopt vlekkeloos en bijna onopgemerkt, waarna E-40 een rapclinic geeft. Sowieso is het gepast dat de TDE-mc werkt met nieuwe gezichten (Anderson .Paak, SZA) en daarnaast ook zijn voorbeelden (Kanye West, E-40) weet te strikken. Ieders bijdrage is nuttig en nergens wordt het geforceerd. Zelfs bij het swingende Big Body, waarvoor Tyler The Creator duidelijk een door Pharrell geïnspireerde beat levert en Q samen met The Dogg Pound los kan gaan, vliegt de gastheer niet uit de bocht.

Nergens verliezen de producers en de rapper het grotere plaatje uit het oog.

Productioneel zit het album perfect in elkaar. De transities zijn flawless, de beatkeuze is magnifiek want stuk voor stuk passen ze bij Q en de featurings: de op-en-top-gangster-instrumental van Ride Out, gevuld met synths en elektrische gitaren, waarop hij samenwerkt met Vince Staples (wat een chemie, doe maar een EP’tje van die twee), de soulvolle titeltrack waarop Anderson .Paak perfect tot zijn recht komt, de naar eigen zeggen gejatte beat van Metro Boomin waarop E-40 te horen is en het sfeervolle Overtime met Miguel (dat ergens wel een beetje doet denken aan Studio), waarvoor Cardo het grootste deel de productie heeft gedaan. Nergens verliezen de producers en de rapper het grotere plaatje uit het oog waardoor de plaat, ondanks de behoorlijke lengte, tóch een geheel is.

Het bescheiden hitje heeft hij met THat Part, als Overtime een single wordt komt die ongetwijfeld op veel playlists van radiostations, grimey shit heeft hij met Groovy Tony en Ride Out en de échte ghetto-bars komen tevoorschijn tijdens bijvoorbeeld By Any Means en JoHn Muir. Het geheel had misschien wat beknopter mogen zijn, maar ScHoolboy Q schudt met Blank Face LP een lowkey Westcoast classic uit zijn mouw. Misschien komt het échte besef daarvan pas als hij zijn volgende plaat dropt.

01. TorcH
02. Lord Have Mercy
03. THat Part (feat. Kanye West)