Safi & Spreej – Fase 2

Safi en Spreej ontmoetten elkaar toevalligerwijs doordat ze op hetzelfde feest geboekt werden, na de releases van hun soloprojecten, respectievelijk Op Komst en Aangenaam. Het klikte zo goed dat ze besloten om samen een track te maken en dat beviel hun dusdanig goed dat ze samen begonnen aan het album Ter Plaatse, Rust. Single Herinner Mij deed het goed op de radio en zorgde voor veel optredens in Vlaanderen. Een aantal weken geleden werd bekend dat hun label Eigen Makelij zou gaan samenwerken met TopNotch. Het nieuwe album Fase 2 is het eerste product dat voortkomt uit deze samenwerking.

De typerende stijl van Safi & Spreej wordt al duidelijk na het beluisteren van de eerste paar tracks van de plaat. De tracks bestaan uit catchy refreintjes en strakke verses. Vaak zingt Safi, al dan niet met behulp van autotune, het refrein. Daarom vormen de gastbijdragen van Domenico, die een tof, authentiek refrein op Leven of Bestaan doet, een welkome afwisseling. Het eerste hoogtepunt Goeie Raad (als dat geen hitsingle wordt, weet ik het ook niet meer) is een ware meezinger. In de eerste zin wordt het onderwerp van de track al duidelijk. Safi komt gevat uit de hoek:

Alle raad is welkom, al kreeg ik de beste raad van mezelf though.. sorry!

Absoluut minpunt op Fase 2 is De Leiding. Het veelvuldig gebruik van autotune en andere effecten over de vocalen op de langzame beat zorgt voor een draak van een track, die totaal niet past in de tracklist. Zelf geven ze er geen fuck om, zo blijkt uit de outro.
Gelukkig blijkt dat de heren zich goed kunnen herpakken, dus volgt al snel na De Leiding het absolute hoogtepunt van de plaat. Op Sepia verwoordt Spreej in de eerste twee bars precies de gedachte bij het album, op een dreigende productie van Terilekst:

Van een diepe tekst naar een meezinger / van een fuck you maak ik twee vingers.

Het album zit bijzonder strak in elkaar. De variatie in producties is groot. Van boombap (Gouden Lepels) tot poppy (Goeie Raad) en club (Plax). Het subtiele orgeltje in Breng Het Terug (waarop Sticks een couplet voor zijn rekening neemt), de dreiging in de productie van Sepia tot heerlijke pianosamples in Gouden Lepels (laatste twee genoemde tracks beide geproduceerd door Terilekst): Safi en Spreej pakken de juiste beats. Ook qua onderwerpen zit er genoeg variatie in Fase 2. Van (ex-)geliefden (Met Of Zonder Mij, Voor U) tot de grimmige clubsfeer die beschreven wordt in Plax, de Vlamingen zetten een knap staaltje werk neer. De bonustrack die op de plaat staat, biedt geen verrassing voor de vaste fans van het duo. Op Aarde zal bij het merendeel al bekend zijn.
Het feit dat Safi en Spreej erg formulematig te werk gaan (twee of drie scherpe, strakke verses in combinatie met een meezingbaar refrein) zorgt ongetwijfeld voor sceptische reacties vanuit de nieuw aan te boren Nederlandse markt. Als je er doorheen prikt, kom je erachter dat de songs op zichzelf erg sterk zijn.

Waar airplay vlak na de release van Ter Plaatse, Rust nog voor problemen zorgde in België, zal dit nu niet meer het geval moeten zijn, en dankzij de deal met TopNotch gaat ook een groot deel van ons eigen land kennis maken met dit duo. Fase 2 gaat de oorzaak van de definitieve doorbraak worden van Safi en Spreej in Nederland.

02. Net Begonnen
03. Vandaag
04. Breng Het Terug (met Sticks)