Roots Manuva – Alternately Deep

Het album begint goed met ‘No Love’. Het is een typische Roots Manuva track gezien de lyrics, maar bevat bizarre dancehall en grime elementen in de beat. Ook het hier op volgende nummer heeft een duidelijk dancehall tintje. Het is dan ook een Miami mix van ‘Seat Yourself’.
Nummers als ‘Double Drat’ (eerder enkel verkrijgbaar via Roots Manuva’s site) en ‘Mean Street’ zijn helaas iets teveel door de dancehalldip gehaald naar mijn mening. Vooral ‘Mean Street’ heeft een vervelende bubbling sound (herhalende bliepjes), dit terwijl de tekst wel weer de moeite waard is.
’Nobody’s Dancing’ is een relaxt, maar dansbaar nummer. “Nobody’s dancing like they used to dance, nobody’s feeling like they used to feel”, op een downtempo dancehall beat. ‘Check It’ volgt op het diepzinnige ‘Things We Do’ met “Love for the word, made me smoke the herb now I seek the verb”. Het is een diepzinnige track, maar ook een echte head-nodder, met het zware bassgeluid kun je er gewoonweg niet omheen.
Hierna volgt Get U High. Ook hier bewijst Roots Manuva zijn gevoel voor bijzondere en sterke rhymes. “I’ve been true to the core since I was a young teen… even in the cold I’d be eatin ice-cream.. I’m pressing it like Martin Luther King ‘I have a dream.’” Zijn teksten zijn, net als op de vorige albums, zeer filosofisch en zelfreflectief van aard. Het levert dan ook interessant materiaal op.
‘Colossal Insight’ is bijvoorbeeld een track waarop Roots Manuva zijn visie liet zien op het vele commentaar op zijn persoon. Het nummer vormde de eerste single van het vorige album, en is op dit album opnieuw uitgebracht in een remix.
De afsluiter van dit album is een prachtig soulfull nummer: “You are a grown man now, so you might be ashamed when you cry.” Over de harde, maar toch ook mooie werkelijkheid. Dat Roots Manuva van dit soort veelzijdigheid houdt, heeft hij op de eerdere albums ook al weten bewijzen. De dub-versie van ‘Run Come Save Me’ was al een groot succes. Ook deze plaat, als soort van grime versie van ‘Awfully Deep’, heeft potentie.

Het album ademt een heerlijk vreemde en experimentele sfeer. Het geheel doet een beetje buitenaards aan met bizarre samples in de sowieso al eigenaardige producties. Dancehall, grime, hiphop, dub en breakbeat. Af en toe een clash van stijlen, maar Roots Manuva bewijst maar weer eens dat het kan.
Maar waar ik tegen aanloop bij dit album, is dat de beats zo ontzettend hip en clean zijn. Veel electronische geluiden, weinig instrumentals. En dat terwijl de live shows van Roots Manuva, met band, zich hier enorm van onderscheiden. De producties zijn compact en over het algemeen netjes afgewerkt, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar de instrumentale live shows.

01. No Love
02. Seat Yourself (Miami mix)
03. Double Drat