RMB & Dion – Kennis Is Kunstwerk

Nu is deze samenwerking met RMB aan de beurt. Kennis is macht, kunst baart gunst, maar creëer je met de juiste kennis een waar kunstwerk?

De overvloed of eerder gezegd aanzienlijke kwantiteit tracks aan de hand van Dion die de laatste tijd het daglicht zien is op z’n minst opmerkelijk te noemen, aangezien hij niet al te lang geleden liet weten de rapgame niet meer zo spannend te vinden. Hier is dan toch weer het nieuwste product met rapcollega in crime, RMB. De cd begint met het nummer Harde Schijf, waarvan de beat op het eerste gehoor erg lekker klinkt. Na een volledige eerste luisterbeurt is te concluderen dat overall gezien de beats überhaupt niet als onaangenaam te benoemen zijn, maar de kwaliteitsbeperking van RMB’s flow plus het tekstuele kunnen van beide MC’s laten vooral wat te wensen over.

Het flowniveau van RMB ligt haast bedroevend laag in een tijd waar zelfs Soulja Boy on beat kan blijven en waar het dus naast deze “basisfactor” met vanzelfsprekend vele variaties draait om je lyrische vaardigheid. Of deze flow niet onder het legio variaties toebehoort kan in een korte uitdrukking worden toegelicht: nee. Met een gehaaste uitspraak in het merendeel van teksten en het uitrekken van de laatste paar woorden aan het eind van de zin kunnen we beslist spreken van een bepaalde onkunde die je als MC niet hoort te hebben.

Nummer twee en tevens titeltrack van de plaat steekt iets boven de rest uit, mede door een krachtige productie van Markus Beats die met 6 producties haast de helft van de cd voor eigen rekening neemt. Op Geen Grenzen wordt vooral duidelijk dat RMB veel van zijn zinnen misplaatst en het refrein onmiskenbaar behoorlijk rekt, hetgeen niet echt verbloemd aan de luisteraar voorbij zal gaan.

Om het dramatisch geschetste beeld wat te relativeren valt het wel op dat de interactie tussen beide heren doorgaans de nummers goed uitpakt. Dion Masé is merkbaar een stap verder qua flow en lyrics, alhoewel de teksten bij alletwee nooit wezenlijk diepgaan. Voeding, Nix Veranderd en Succes 2 brengen dat heerlijke zomergevoel naar voren en zijn daarbij ook dé nummers waarbij geen grondig gevormde teksten nodig zijn. De wisselwerking en het onderlinge aanvoelen is ter plaatse, maar de simpliciteit leent zich niet om de tand des tijds te doorstaan.

01. Harde Schijf (Prod. FTC)
02. Kennis Is Kunstwerk (Prod. Markus Beats)
03. Geen Grenzen (Prod. J’83)