Risskant – Voedingswijzer

Alhoewel je zou zeggen dat Riss de microfoon nooit lang alleen laat, kickt hij af met Geef het terug, een kleine interlude dat allen welkom heet op zijn nieuwe kunstwerk. Hetgeen er gelijk uitspringt is de verbeterde en nettere flow van de Dordrechtse rapper. Daar waar het voorgaande werk soms nogal leed onder een nalatigheid slash te snel afgeraffelde opsomming van woorden is het nu allemaal wat scherper aangeschroefd. De flow zit duidelijk strakker in elkaar en dit is alleen maar prettig te noemen. Vanaf Diep In Het Glas, een beschrijving van de gevolgen na een stukgelopen relatie met Hagenees Jimmy G op de featuring, begint de plaat er lekker in te komen.

De topicgerelateerde songs volgen nog even door en noemenswaardig in deze reeks tracks is vooral Richard En Perry met Per.Verz. Het nummer over een paar militairen uit kamp Holland op een verkenningsoperatie in Afghanistan is aangrijpend, mede door de emotioneel geladen verse van Per.Verz die lyrics dropt waar je daadwerkelijk een duidelijk visueel beeld bij krijgt. Het is dan ook knap te noemen een ver-van-ons-bed-show zo dichtbij te kunnen brengen met een paar woorden. Kookpunt is dan weer een diep dal binnen de net zo lekker lopende plaat en lijkt er haast tussen te zitten om het concept Voedingswijzer nog even duidelijk aan te kaarten.

Helaas zet deze lijn nog voort, want ook Schrijverslaafd en Bam Bam (Bam Bam) kunnen niet echt bekoren. Vooral laatstgenoemde slaat de plank behoorlijk mis. Het is zonneklaar dat de uptempo productie van Big2 totaal niet past bij de stijl die Risskant zich aanmeet. Gelukkig wordt de draad direct daarna weer opgepakt en zijn er nog meer dan een handvol goede tracks te vinden op het menu. De heerlijke Overtref productie van Knaken en de tik op de vingers van de belabberde rappers onder ons op Kappen Met Die Shit luisteren zeker lekker weg.

Wat het precies is dat dit album anders maakt dan de twee voorafgaand aan Voedingswijzer? De eerste was een plotse bedoening die door velen werd bekritiseerd door het te bestempelen als een te vroeg uitgekomen debuut, waardoor het niet geheel tot zijn recht kwam. De tweede was een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het debuut en was ook zeker een vergrotende trap te noemen. Voedingswijzer haalt het cliché “drie keer is scheepsrecht” uit de kast en is tot heden het beste solo werk dat we kennen van Risskant. Productionwise en inhoudelijk gewoon een lekkere plaat.

01. Geef Het Terug
02. Gektu (Tugek)
03. Diep In Het Glas Ft. Jimmy G