Rhymetime – Zonder pardon

Vrij recent kon je kennismaken met ‘Down In To HipHop’ en ‘VetVerseFlows’. Op beide cd’s kon je een aantal talentevolle MC’s terugvinden die druk bezig zijn met hun eigen ding. Dat het talent in Nederland geen grenzen kent bewijst Rhymetime²; – Zonder pardon! De cd bevat in totaal 18 tracks, waarbij de laatste 2 beschouwd moeten worden als bonus. Genoeg intro denk ik zo of niet dan!

Over het vorige deel van Rhymetime was ik op zijn zachtst gezegd niet echt te spreken. Benieuwd dus wat dit nieuwe deel zou brengen. DJ Krylon mag de aftrap doen en hij doet dit wederom ongekend dope, de mensen die hem kennen van zijn mixtapes hoef ik dan verder ook niks uit te leggen. DJ Krylon maakt gebruik van een bekende scene uit de film Pulp Fiction waarbij John Travolta en Samuel L. Jackson het hebben over de kleine verschillen tussen Europa en Amerika. In plaats van dat je normaal gesproken John Travolta het voorbeeld van de Mc Donalds hoort noemen, geeft Krylon ze eigen antwoord: “HIPHOP”. De Woordlooiers laten in een kleine 4 minuten horen hoe bezeten ze zijn van de hiphop en ze grijpen daarbij terug naar hoe het voor hun allemaal begonnen is. Deze ingrediënten zorgen voor een energiek ‘feel good’ nummer. Het is tijd om je geluid op tien te zetten, want Supreme Court (al eerder te horen op de Down In To HipHop cd) komt met een beat die je hoofd laten knikken tot je je nek het begeeft. Een voor een vuren de MC’s van Supreme Court ook nog eens de ene naar de andere punchline af. Combineer een gruwelijke beat als deze met harde punchlines en je hebt gewoon een lekker beuk nummer.

CeeBass draagt een duidelijke boodschap uit: “Ik doe echt alles dat nodig is voor succes wat dat betreft lijk ik op sbs 6”. Die boodschap komt inderdaad veelal naar voren, want de inhoud is in dit nummer ver te zoeken. Neem daarbij het simpele refrein: “1,2,3,4,5,6,7 CeeBass is de meester en ik blijf les geven” en het wordt tijd voor de volgende track. GMC, die in goed verstaanbaar Engels zijn teksten spit, zet zijn schijnwerper op de term “Wack MC’s”, al met al luistert deze track lekker weg. Codewoord? Zijn dat niet die gasten uit het noorden van het land? Yeah! Deze nederhop crew had grote plannen met hun eigen label Mojatt (Muziek Om Je Af Te Trekken), maar daarna werd het angstvallig stil rond Codewoord. Nu zijn ze dus terug van weggeweest. Hun bijdrage aan de cd in de vorm van ‘De Sfeermakers’ is gewoonweg dope en dan doel ik voornamelijk op de beat, want die is geniaal! De beat heeft veel weg van een sprookje die je meeneemt naar een andere wereld. Een vrij nieuwe crew binnen hiphopland is Frontline (Rawskillz, Jonathan en DJ Krylon) komen met een stijl die je het beste kan omschrijven als rauwheid in het kwadraat. De productie is lekker vettig en komt op het conto van Terilekst. De lyrics zijn ook dik in orde, dus druk maar even op repeat!

Dan breekt er een minder stuk aan op de cd die begint met Keeyel & Don Ramon. De beat kan er nog wel mee door maar de teksten kunnen simpelweg niet boeien. L.i.R.X feat. Alide zorgt voor de nodige rust op de cd. De beat is wel chill, de lyrics worden met veel geduld gedropt en het refrein wordt ingevuld door de zangeres Alide die een goede stem heeft. Arsis rapt op een erg standaard manier die we al te vaak gehoord hebben. Dat is erg jammer, als je je bedenkt dat de funky beat best wel nice is.

Basic keert het tij met de track ‘Super Session’. Eerlijk is eerlijk: de titel maakt zijn naam waar en de beat hakt er lekker in. Erg opvallend is Kid Suda die met een dope Brits accent de backup van Basic verzorgt. De beat van Rude-D’s “Keep it Movin” doet me in eerste instantie denken aan Hate me Now van Nas. De beat wordt door braggin & boastin lyrics ondersteund en eigenlijk heeft dit nummer maar één nadeel: Rude-D die bijna een minuut de tijd neemt voor zijn shout outs.

Tareef zorgt ook nog voor een korte adempauze, de beat komt erg bekend voor, maar ik kan hem niet plaatsen. Desalniettemin is dit een perfecte track om even goed onderuit te zakken. Rhymetime² heeft ook nog wat plek gevonden om 2 funky-soulachtige-hiphop tracks te plaatsen. In de personen ILLICIT en Skiggy Rapz krijgt de eerder genoemde stijl wat ruimte. ILLICIT komt met de track “Black Inside” die naar mijn mening wel erg traag op gang komt en Skiggy Rapz (eerder te horen op Down In To HipHop onder de naam Skrabz) brengt wat gladdere hiphop dan dat we van hem gewend zijn. Op zich niks mis mee natuurlijk, alleen is deze stijl niet aan mij besteed. Bij een intro hoort natuurlijk ook een outro dus DJ Krylon keert nog even terug. Hij komt met een hele originele manier om de cd af te sluiten. Krylon creëert namelijk een hele aparte bijna emotionele sfeer door het geluid te gebruiken van een huilende baby, just hear for yourselves!

De koek is nog niet op want Rhymetime² bevat namelijk nog 2 zogenaamde bonus tracks. Wat mij betreft hadden ze deze tracks achterwege kunnen laten, want ze voegen weinig toe aan het geheel. De Woordlooiers met de track “Je Wordt Een Man” heeft meer weg van r&b dan van hiphop. Daar komt dan ook nog eens bij dat het beeld dat ze schetsen bij deze track niet echt nieuw is, dus ook niet interessant. Aan Keeyel & Don Ramon de eer om de cd af te sluiten. Dit is ook hun 2e track op de cd en met het nummer “Pluk De Dag” heeft de track een soort van Def Rhymz gehalte. Simpele teksten, simpele beats en simpele refreinen oftewel een nummer met een commerciële insteek. De naam Keeyel kwam me bekend voor en wat bleek. Hij is de persoon achter het kleine hitje “Geef Me Dat Ding” dat je misschien wel kent van de vele muziekzenders.

Eigenlijk erg jammer dat Rhymetime² met 2 matige tracks wordt afgesloten, want over het algemeen is dit gewoon een zeer dope schijfje waarbij het maar weer eens wordt bevestigd: Nederland heeft veel talent!

Release april 2003

Tracklist
01. DJ Krylon – Intro