Releaseparty Salah Edin – Nederlands Grootste Nachtmerrie

Alphen aan den Rijn was klaar voor Salah Edin. In het afgeladen Kasteel mocht de Alphenaar zijn album ten gehore brengen onder belangstelling van uitzonderlijk veel pers. Maar werd het ook een knallende avond?

Toen ik vorige week de flyer checkte dacht ik: “Dit moet een gruwelijke avond worden, ik ben benieuwd wie die special guests zijn.” Om twaalf uur zou Salah opkomen en tot die tijd zou het publiek opgewarmd worden met lekkere plaatjes. Nou ja, lekker… Ondersteund door de vreselijke irritante host moest het publiek zeker tot half een sfeerloze plaatjes aanhoren. Andrew Makkinga vond het nodig om de hele tijd door nummers heen te ouwehoeren en het publiek om een reactie te vragen.

Zoals gezegd begon half een de show. De gordijnen op het podium gingen dicht en er werd achter de schermen druk gewerkt om alles in orde te maken. Een onheilspellende beat luisterde Salah Edin z’n entree op, gevolgd door een te erge openingstrack: NGN. Het Kasteel barstte uit zijn voegen en net als bij de rest van de show stond het podium vol met mensen, van merchandiserboys tot back-up MC Cilvaringz.

Daarna werd de show vervolgd met veel gepraat. Salah, Cilvaringz en Focus hadden veel te zeggen, maar het publiek wou ‘gewoon’ tracks van het album horen. Verder verliep de show ook niet vlekkeloos en wachtte veel mensen op die special guests. Winne stond in het publiek en Mr Probz stond al de hele tijd op het podium. Over het publiek gesproken: dat wilde wel. De interactie tussen podium en publiek was mede daardoor prima.

Salah deed verder nog tracks als 0172, Vrouwtje Is Een Bitch en Hosselaar. Daarna was het tijd voor zijn Arabische tracks. Bij een track vroegen de Alphenaar en Cilvaringz of iedereen hun shirt uit wou doen en boven hun hoofd wou zwaaien. Een aantal mensen gaf gehoor aan deze oproep, waardoor er een dope plaatje ontstond tijdens de track.

Toen ging Salah even weg, kwam weer terug, deed nog een track en toen werd duidelijk dat dit het einde was. What the fuck?! Nu al??? Het is nog geen half 2 en waar blijven de special guests? Winne en Probz hebben we wel op het podium gezien, maar zonder mic in hun hand. Helaas was het echt voorbij. Het publiek had een show gezien van bijna een uur met 20 minuten gepraat, geschreeuw of ge-wat-dan-ook, maar geen muziek.

Het leek zo mooi: de zaal was uitverkocht, het geluid was weer uitstekend, dope special guests en met de tierelantijnen zoals posters, beamer en lichteffecten zat het ook wel goed. Maar daar lag het probleem ook niet, dat lag vooral bij de duur van de show. Bovendien werden sommige tracks niet eens afgemaakt.

Ondanks dat Salah Edin 500% gaf tijdens het optreden, gingen veel peeps toch wel met een beduusd gevoel naar huis. De show was dope, maar veel te kort en van de aangekondigde muzikale special guests was niets te merken. Bovendien waren er te veel, veel te veel randverschijnselen. Er zat zoveel in deze avond, maar dat is er helaas niet allemaal uitgekomen.

Fixtures
Hoogtepunt: Openingstrack
Dieptepunt: Al het randgebeuren