Releaseparty J.A.E. – Koning Der Armen

Afgelopen vrijdag presenteerde J.A.E. zijn debuutalbum 'Koning Der Armen'. Met Zwart Licht, Zo Moeilijk en de Stropstrikkers in het voorprogramma is de avond goed bedeeld. J.A.E. maakt het feestje compleet door een show van formaat te geven.

Bij aankomst is Zwart Licht al even bezig met hun show. De Amsterdammers weten met de gebruikelijke dosis energie het publiek al aardig warm te krijgen. Wanneer Zo Moeilijk met een aantal up-tempo tracks het programma voortzet zit de sfeer er helemaal goed in. Maar wanneer Skafalau het podium betreedt, voorzien van een strop om zijn nek, is pas echt duidelijk waar het publiek voor is gekomen. Het enthousiaste publiek in de afgeladen Tivoli de Helling geniet zichtbaar van de pompende, roffe sound van producer Klaas Vaak.

Als Skafalau na ongeveer 20 minuten onder luid gejuich het podium verlaat, kondigt de host een korte rookpauze aan. Het Utrechtse publiek laat echter weten hier niets voor te voelen, met als resultaat dat de Koning Der Armen J.A.E. direct op het podium verschijnt. Na verscheidene mosh pits op bangers als Actie Reactie, barst de zaal volledig los als een groot deel van het Hof van Jaeden opkomt voor de posse cut banger Overdosis. Een passende titel overigens, want de volgende vijf minuten krijgt het voltallige publiek een overdosis energie en scandeert luidkeels ‘Hof Van Jaeden!’.

Het contrast in reactie is groot wanneer J.A.E zijn moeder vraagt om op het podium te komen: De mc verliest tijdens de track Cicilia geen enkel moment het oogcontact met zijn moeder. De emotie in de zaal is voelbaar. Het feit dat de Utrechter zich zo kwetsbaar durft op te stellen voor een bijna uitverkochte zaal versterkt de band met het publiek alleen maar meer.

Wanneer de avond richting een einde wordt geblazen met de Stropstrikkers anthem Bedek Je Nek, barst de zaal nogmaals volledig los. Het Utrechtse publiek voelt zich helemaal thuis en de Helling verandert in één grote mosh-pit. Het old school, rauwe gevoel bezorgt het toegestroomde publiek voor de zoveelste keer kippenvel op de armen.

Koning der Armen is nu verkrijgbaar via de website van Hof van Jaeden

Klik hier voor het interview met J.A.E. over de Stropstrikkers, Michael Jordan en Charles Barkley, het Hof van Jaeden en natuurlijk J.A.E.‘s solodebuutalbum ’Koning Der Armen’.

Beeld door Menno Vermeulen: www.mennovermeulen.com