Reggy Lines – De Malaise (EP)

“Het wordt weer lekker vies, nat, donker, koud.” Je had eigenlijk niet anders kunnen verwachten bij Reggy Lines. Hooguit dat je je wenkbrauwen fronst bij het feit dat de beste man met een Nederlandstalige EP op de proppen komt, want na jarenlang in het Engels te hebben gespit, is de rapper sinds anderhalf/twee jaar overgestapt op zijn moedertaal. Zelf vond hij het niet eens tof, maar op herhaaldelijk advies van zijn omgeving ging hij toch overstag. En zie hier het resultaat: een gretige 34-jarige Hagenees op een heerlijk in mekaar overlopende EP van 25 minuten.

De Malaise is een goed voorbeeld van hoe een EP hoort te zijn: een kort en krachtig product dat in een oogopslag weergeeft waar een artiest voor staat. Reggy staat voor vieze, koude en rauwe shit. Niks bloemetjes en bijtjes, gewoon keiharde teksten over de kille realiteit. De link met Ciph Barker is dan ook al gauw gelegd. De twee MC’s vormden in het verleden het duo Sourmash, zaten in een ver verleden in Supreme Court en werken nu ook weer flink samen. Met maar liefst 6 producties en een verse op Rats, Kuch & Bonen is de Zoetermeerder dan ook prominent aanwezig. En als Jordan River Banks (GodzWrath) dan ook nog het hele zooitje afmixt, dan hoef je bepaald niet verdrietig te zijn, zoals de man van 180 centimeter en 60 kilo zelf al zegt.

Terug naar waar het allemaal écht om draait: de tracks. Het is al een prestatie op zich dat er eigenlijk geen skiptracks op staan. Eerlijk is eerlijk: er staan ook maar 8 echte tracks op. Maar toch: je wil niet weten hoeveel stront je als recensent vaak te horen krijgt, méér dan acht tracks lang. Hier is dat het tegenovergestelde. Vooral het einde van de EP is ijzersterk. Met Snoepkabels en Cijferslot Nr. 1 wordt een eindsprint ingezet die glansrijk wordt afgemaakt met een banger en een rustige outro. Eigenlijk maakt het, om even in te zoomen, vrij weinig uit welk nummer je draait. Ieder nummer heeft dezelfde ingrediënten, alleen is soms het ene ingrediënt wat prominenter aanwezig dan het andere. Zo overheersen bij Brrrapmuziek, Klootzakken en Rats, Kuch & Bonen de zware drums en donkere samples, terwijl in de titeltrack, Geveltranen en Snoepkabels de gevoelige soulsamples je gehoor prikkelen. Weer uitgezoomd blijft er een rauwe, maar soulvolle kluif over.

Voor sommigen zal deze kluif echter iets te zwaar zijn, wat overigens absoluut niet verwonderlijk is gelet op het algehele plaatje. Het moge dus duidelijk zijn dat deze kost je wel moet liggen. Dit gemeld hebbende, rest mij te zeggen dat er een heerlijke EP overblijft. Vooral met slecht weer kun je De Malaise prima opzetten. En waar is het vaak verschrikkelijk kutweer? Juist, hier in Nederland. Opzetten die brrr-hap.

02. Winter
03. Malaise
04. Brrrap Muziek