Redlight Boogie – Dirty Money, Clean Hands

Dirty Money, Clean Hands is sinds kort verkrijgbaar op Amazon en volgens SugaCane komt het fysieke schijfje volgende maand uit. Cane is zonder twijfel een veteraan te noemen en heeft, ook buiten ons kikkerlandje, een gevestigde naam opgebouwd. Toch brengt hij zijn debuutalbum Dirty Money, Clean Hands uit onder een andere naam: Redlight Boogie.

Het gebruik van een pseudoniem is niet het enige wat opvalt bij het bekijken van de release. Ook de features trekken de aandacht: eerder werden indrukwekkende features aangekondigd van Redman, Memphis Bleek en leden van Boot Camp Clik. Los van Rock (Heltah Skeltah) op Welcome Me In, zijn de veelbelovende internationale gasten nergens te vinden. Inmiddels is bekend dat er een EP aan zit te komen met de tracks, maar het was van toegevoegde waarde geweest als ze ook op Cane’s debuut te vinden waren.

Toch weet Sugacane zich ook zonder grote namen te redden. Al vanaf de openingstrack Stand Up bewijst de energieke rapper dat hij tekstueel erg sterk is. Onderwerpen op het album zijn gevarieerd, dus het is geen opeenstapeling van bragging en boasting. Spiritualiteit, een Smoke Break, een eerbetoon aan zijn moeder en later een track over vrouwen: Sugacane laat zich van zijn meest veelzijdige kant zien. Iets wat minder is, zijn de vele shout outs naar zijn hometown Amsterdam. Er is niks mis met trots zijn op je roots, maar de luisteraar hoeft dit niet op meerdere tracks te horen.

Muzikaal gezien blijft het album maar een paar luisterbeurten boeien. Tracks als Hands Down met harde cuts door DJ Chainsaw en een goede beat door Perry Mystique (‘geleend’ door U-Niq op de Smoelwerk CD) , het mellow Timbs In The Door en een sterk They Don’t door I.N.T. (La Melodia) zijn uitzonderingen. De overige producties zijn zeker niet slecht, maar na een aantal luisterbeurten niet echt interessant meer.

Het is jammer van de ontbrekende features van veelbelovende artiesten als Sean Price en Redman, maar Sugacane heeft zonder deze namen toch een sterk debuut neergezet. Cane behandelt gevarieerde onderwerpen, waardoor hij zich van zijn beste kant laat zien. Qua producties had het beter gekund, maar de Amsterdamse veteraan mag zeker trots zijn op Dirty Money, Clean Hands.

01. Stand Up Ft. Deanté
02. Love My City
03. Welcome Me In Ft. Heltah Skeltah