Recensie Hip Hop Kemp 2007

Voor de derde keer op rij reisde de HIJS-redactie af naar het Tsjechische Hradec Kralove waar de zesde editie van Hiphopkemp plaatsvond. De hangars op het voormalige vliegveld van de middelgrote stad Hradec vormden weer de perfecte locatie voor het internationale hiphopfestival. Naast Tsjechische artiesten als PSH, Indy & Wich en Pio Squad, waren de headliners Amerikaanse acts als Redman, Cunninlynguists, Bahamadia, MOP en eMC.

Donderdag – Pre party
Net als vorig jaar was er dit keer weer een Pre party op de donderdagavond voor het luttele bedrag van twee euro. In de stromende regen stond men bij de kassa om het polsbandje op te halen. Het terrein stond door de aanhoudende regen vrij snel blank. De meeste bezoekers schuilden in de Nokia hangar waar hiphop werd gedraaid. Door het slechte weer hebben we helaas het optreden van Icon the Mic King en Yara Bravo gemist, maar wel de Nokia-hangar flink gerockt.

Vrijdag – Dag 1
Gelukkig was het weer vandaag warm en droog. Het terrein stond niet meer blank en kon verkend worden. De diverse oude hangars waren ingericht voor DJ’s, breakdance of optredens. De wegen die de hangars met elkaar verbinden stonden vol met eettenten en langs de landingsbaan stonden tientallen tenten waar kleding, schoenen en vinyl konden worden gekocht. De landingsbaan was ingericht als kartbaan en basketbalcourt. Aan de andere kant van de landingsbaan vonden diverse sportactiviteiten plaats als voetbal, tafelvoetbal, klimwand en watervoetbal. Op andere plekken kon men nog een een BMX showcase bekijken en paintballen! De grootste shows vonden plaats op het Bbarak-buitenpodium.

Black Milk – De rising producer en MC Black Milk uit Detroit verovert stukje bij beetje Europees terrein. Na optredens in Noorwegen, Nederland en België (Dour) is het de beurt aan HHK. Op Dour deelde hij de show met stadsgenoten Frank & Dank, waardoor hij zelf maar een kwartier aan nummers opvoerde. Op HHK gaf hij met slechts een DJ een volledige en volwaardige show.

EMC – eMC is voornamelijk afkomstig uit New York noemt zichzelf een nieuwe super group, bestaande uit Masta Ace, Punchline, Wordsworth en Stricklin. Deze artiesten delen al jaren samen het podium. Stricklin is back-up MC van Masta Ace geweest. Ace vertelde backstage dat een aantal fans op het internet voorstelde om samen een groep te vormen. Op de Myspace van eMC staan slechts twee nummers, What It Stand For en Four Brothers. De show was erg energiek, helaas was Punchline door het missen van zijn vlucht er niet bij. De leden zijn, hoe kan het ook anders na jarenlange samenwerking, goed op elkaar afgestemd. Opvallend was wel het geringe aantal eMC nummers. Het optreden bestond uit veel nummers van Masta Ace en Wordsworth. Het is wachten op het album, dat The Show gaat heten.

Heltah Skeltah – Het was aan Heltah Skeltah om de vrijdag af te sluiten. Het festivalpubliek ging los op oude tracks en solonummers van Sean P. Laatstgenoemde stond er echter het gehele optreden als een zoutzak bij. Rock liep nog wel heen en weer op het podium en maakte contact met het publiek en zat goed in zijn vel. Helaas waren de twee duidelijk niet op elkaar afgestemd, wat de show vrij mat maakte.

Zaterdag – Dag 2
Op de tweede dag stond een bboy battle op het programma met onder andere crews uit Frankrijk, Nederland, Engeland en Tsjechië. De battles waren zwaar vertraagd door het uitvallen van de spanning, waardoor de hangars licht en geluidloos waren. Uiteindelijk ging de finale tussen Phase T (Frankrijk) en Def Dogz (Nederland/Frankrijk) en ging de eerstgenoemde er met de prijs (1.000 euro) vandoor.

Bahamadia – Bahamadia afkomstig uit Philadelphia, had veel fans op Hiphop Kemp. Het publiek was massaal aanwezig bij het hoofdpodium waar deze hiphopdame een zeer relaxte show afleverde. Opvallend waren de vele dames die de diverse tracks meeblèrden en een ode aan de vrouwelijke collega’s in de scene mocht niet ontbreken. Na de show stond ze ons te woord en werd het duidelijk waarom haar muziek uit zoveel verschillende stijlen bestaat. De gemiddelde artiest in Phili is breed georiënteerd als het om muziek gaat. Vandaar de invloed van triphop, drum-n-bass en soul in haar eigen muziek, deelde ze ons mede in een intieme setting.

Dilated Peoples – De Dilated Peoples bestegen het hoofdpodium en vanaf de eerste beat en rhyme was de energie zicht- en voelbaar. Vooral Evidence liet zich in positieve zin gelden en het publiek genoot met volle teugen. De meeste tracks bestonden uit Dilated-materiaal (This Way, Ear Drums Pop en Worst come to Worst). Muziek afkomstig van de succesvolle soloplaat The Weatherman Report kwam gelukkig ook aan bod met daarbij het hoogtepunt Mr Slow Flow. De show was strak, energiek en volgens het klassieke concept (2 MC’s en een DJ).

Redman – Redman en festivals kennen een rijke historie en ook Hiphop Kemp kan hieraan toegevoegd worden. Redman is een fenomeen en een bijna ongrijpbaar persoon op festivals. Backstage was Redman nergens te bekennen terwijl hij toch echt op moest. Onder leiding van een philly joint en een aantal security-mensen kwam hij uiteindelijk toch naar buiten. Op zijn gemak nam hij plaats op het trappetje dat naar de stage leidt en rookte hij zijn philly. Het optreden ging direct van start waarbij de meeste bekende Redman-tracks voorbij kwamen. Weinig gelul en gewoon blazen was het credo van Redman en dat kan je zeker aan de beste man overlaten. Redman sloot het hoofdpodium op zaterdag op gepaste wijze af.

DJ Revolution – De afterparties van Hiphop Kemp zijn berucht om hun diverse stijlen en het dansen tot in de vroege uurtjes. Tussen de vele onbekende DJ’s vind je, als je goed zoekt, gerenomeerde DJ’s en op de tweede dag van Hiphop Kemp was daar DJ Revolution die in de Nokia-hangar een mix van 90’s hiphop zou gaan draaien. De hele zaterdag stond trouwens in het teken van 90’s-hiphop dus liefhebbers van classics kwamen hier voldoende aan hun trekken. DJ Revolution was verantwoordelijk voor een zeer diverse, strakke en energieke DJ set die je aan de hand meenam van de ene naar de andere classic, stilstaan was onmogelijk. DJ Revolution rockte de inmiddels bekende Nokia-hangar tot in de late uurtjes met een 3 uur durende set. Hij begon vrij rustig en draaide voornamelijk originals met bijbehorende hiphop tracks, op een hele dope manier aan elkaar gemixt zoals we van Revolution gewend zijn. Tijdens zijn set liet hij ook nog even zijn ongeëvenaarde manier van scratchen horen. Uiteindelijk waren de laatste 2 uren van zijn set een aaneenschakeling van dikke 90’s knallers waardoor de afgeladen hangar helemaal los ging. Icon the MicKing en Yarah Bravo maakten de boel compleet door op het podium hun beste danskunsten te vertonen.

Zondag – Dag 3
Liquid Junkies – De Liquid Junkies, bestaande uit Defari en DJ Babu, mochten op de laatste dag hun ding gaan doen. De avond ervoor rockte Babu nog de stage met Dilated Peoples en het optreden dat hij nu deed met Defari stond in een schraal contrast. Dilated Peoples was enorm energiek, evenals als het publiek. Nu waren er bij lange niet zoveel mensen aanwezig als bij de eerder genoemde show. Het lukte Defari moelijk om het publiek te boeien en alsof de bezoekers de energie die ze nog hadden wilden sparen voor MOP (afsluitende act) en kan je ze dat kwalijk nemen na 4 dagen Hiphop Kemp?

DJ Vadim en Yara Bravo en Abstract Rude – Als er één act is waarvan je weet dat deze op Hiphop Kemp staat dan is dat DJ Vadim. De DJ/Producer met een Russische achtergrond is woonachtig in Engeland en stond op alle 6 edities van Hiphop Kemp. Iedere keer kwam Vadim in een andere formatie naar Hradec Kralove. Dit jaar stonden de zangeres Katherine Deboer, Yarah Bravo (One Self) en Abstract Rude centraal. De vrouwelijke MC Yarah Bravo is ook een graag geziene gast, wat je kan afleiden uit het feit dat zij ook al optrad op de pre party, samen met Icon the Mic King. De show was degelijk en Abstract Rude kwam ook goed uit de verf, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de show niet genoeg variatie had om te kunnen tippen aan de andere hoofdacts.

Cunninlynguists – De CunninLynguists werden op Splash! nog weggestopt in een kleine tent. Op Hiphop Kemp daarentegen stonden ze op de mainstage als een van de laatste acts op de zondag. Mr SOS heeft de groep al een tijdje verlaten en Natty heeft zijn plek ingenomen, het resultaat was al te horen op hun laatste plaat A Piece Of Strange. De grote vraag was in hoeverre deze wisseling van de wacht invloed zou hebben op de live show. Het podium kreeg een soort gothic karakter door het minimale licht en de aanwezigheid van fantasy-uitvoeringen van Public Enemy’s S1W’s. Als dan de track Hell Fire door de speakers knalt en Kno, Deacon en Natti het podium opstormen, is de toon direct gezet. Een zeer afwisselende show met oud en nieuw materiaal waarbij je kan concluderen dat Natty een absolute toegevoegde waarde heeft!

MOPMOP was natuurlijk de act waar iedereen met spanning op wachtte. Een kleine delegatie van de HIJS-crew besloot dit vanuit de pit mee te maken. De show begon met Cold As Ice en het ging gelijk los in het publiek. De show van MOP was strak en bestond uit voornamelijk bekend werk. Toch werden er ook wat nieuwe tracks gebracht en de nodige reclame voor de nieuwe mixtape kon niet uitblijven. Desalniettemin bleef de show goed doorknallen. Alleen aan het einde zakte het in doordat er alleen wat nummers van anderen gedraaid werden. Ante Up was al geweest dus met welke track ze af gingen sluiten was de grote vraag. Het antwoord was… geen. De show was na een uurtje klaar en de Kempgangers waren tevreden.

Na MOP was er de onvermijdelijke afterparty in de inmiddels door HIJS tot eigendom gemaakte Nokia-hangar. Billy Danze en Lil Fame werden gespot op weg naar de “crunk en R&B” afterparty. DJ Maxxx (zonder Schöner Ralf) stond te draaien en al gauw werden de MOP mannen de host en bleven de geplande crunk en R&B tracks uit om plaats te maken voor wederom dikke, voornamelijk 90’s, bangers. Shit was wederom aan! Voor de HIJS-mannen was het na een paar uur Bananûh-stickers geplakt en opblaas-Bananûh gesmeten te hebben, weer tijd om te gaan.

Hiphop Kemp was weer een legendarisch festival met veel dope acts, dope DJ’s en de onvermijdelijke dope sfeer.

Hoogtepunt: de hoofdacts die hun naam waar maakte
Dieptepunt: jaarlijks terugkomende acts