Rebzjie – Mèt Mestreechter Compleminte

Het album brengt zeer zeker een vernieuwend geluid. Waar bij veel hiphop een live band of überhaupt live instrumenten uit kan lopen tot een onnatuurlijk geluid pakt het bij Rebzjie heel goed uit. Beatmaker Rikers laat genoeg ruimte over om Danny Brands goed tot zijn recht te laten komen. Bij het openingsnummer, Troubadours, is het nog vrij standaard en overheersend, er wordt dan ook op het einde gegrapt dat het een rocknummer is. Later op het album is het al veel meer onderdeel van de gehele muziek compositie.

Bij een eerste keer luisteren verwachte ik dat ik het gehele album alleen zou kunnen beoordelen op flow en beats, maar als je eenmaal een aantal tracks hebt gehoord dan blijkt dat er nog best wel een rode draad uit de teksten is te halen. Waardoor blijkt dat Rebzjie zich niet stoerder voordoet dan nodig, er wordt voornamelijk gerapt over dingen waar zij zich echt aan kunnen relateren. In het nummer Iech Bin (ik ben) wordt dit dan ook extra benaderd, met stukjes radioshow van Rebzjie bij Def P.

Veel samenwerkingen staan niet op dit album, maar dat is ook helemaal niet nodig. Naast wat andere lokale artiesten is de enige bekendere artiest: Macro. Hij doet me op de track Echte Meziek, wat samen met Iech Bin en Grummele met Pudding toch wel de betere tracks zijn van het album. De minste track is in mijn ogen toch de laatste track, het doet een beetje te veel denken aan een Linkin Park track.

Waar ik verwachte dat door de onverstaanbaarheid van het Limburgs dit een cd zou zijn waar moeilijk door heen te komen was blijkt Rebzjie mij compleet te verrassen. Het is een cd waarop de MC’s natuurlijk flowen door in hun eigen dialect te rappen en de beats met de gitaar komen ook goed tot hun recht. Als mensen van boven de rivieren de tijd nemen om het album te luisteren, zal Rebzjie ook daar best een voet aan wal kunnen zetten.

01. Troubadours
02. Zelfrespect
03. Te Drök (ft. Markan)