Raymzter & Opgezwolle

Opgezwolle en Raymzter touren gezamelijk door Rotterdam en de tour komt ook langs Nighttown in Rotterdam. Zit Rotterdam te wachten op deze tour?

In een zeer matig gevuld Nighttown (ik schat zo’n 50 mensen) mag Opgezwolle om 20.30 uur (?!) het publiek opwarmen voor Raymzter. Sticky Steez (of Stickert voor zijn vrienden) en Phreako Rico hebben even nodig om op gang te komen, maar brengen uiteindelijk toch een dope show. Delic beperkt zich tot het aan- en uitzetten van de minidisc, hetgeen ik jammer vond. Stiekem had ik toch wel op wat scratchwerk gehoopt, maar Delic is dus toch alleen de (zeer dope overigens) producer van het Zwolse trio. Alle favorieten van “Spuugdingen Op De Mic” komen langs (met als mijn favoriet “De Volle”) evenals hun nieuwe single Tjappies op TopNotch. Hoewel Rico zijn ding zeker heel goed doet is Sticky toch wel duidelijk een van de betere Nederlandstalige mc’s van Nederland: delivery, flow, stem, alles heeft de Zwolse mc, en hij is toch wel de ster van de show. De back to basics- aanpak van Opgezwolle is dope, maar voor de gemiddelde non-hiphopper toch vrij saai na een tijdje ben ik bang. Ikzelf kan er zeker een tijd naar kijken, maar visueel gebeurt er niet veel en wat dat betreft vraag ik me af hoe ver Opgezwolle commercieel gezien gaat komen met hun vette TopNotch-contract op zak. Opgezwolle lijkt er me de groep niet naar om ook binnen afzienbare tijd met een liveband te komen, daarvoor zijn de beats van Delic te specifiek qua sound en structuur, maar misschien is de muziek van Opgezwolle ook gewoon bedoeld voor de “heads” en is een crossover succes helemaal niet het doel van de Zwollenaren. In de hiphopscene kunnen ze in ieder geval al tijden rekenen op zeer veel waardering en deze show bewijst goed waarom. “Zwolle” maakt dope rauwe hiphop zoals het bedoeld is.

Om 21.30 uur is het tijd voor Raymzter om het podium te bestijgen met back-up mc Miek, zijn dj en een vierkoppige band. Veel mensen komen dan pas binnen en horen tot hun grote verbazing en teleurstelling dat ze Opgezwolle hebben gemist. Een vroeg aanvangsttijdstip blijft een struikelblok voor veel hiphoppers, blijkt telkens weer. Ray speelt voor ongeveer 100 mensen. Dat de groep rond Raymzter al vanaf het begin in dezelfde bezetting speelt is te merken, de band is goed ingespeeld en de show loopt ook soepel, met mooie overgangen. Alleen de back-ups van Miek (die er voorheen als enige nog niet bij was) zijn niet echt overtuigend te noemen, misschien moet hij nog wennen aan het concept van back-up rapper zijn. Raymzter zelf houdt de goede moed erin ondanks de matige opkomst van het Rotterdamse publiek. Ik begrijp sowieso niet waarom Nighttown als locatie voor zijn concert is gekozen, al sinds de komst van Waterfront heeft deze relatief nieuwe gelegenheid Nighttown’s voormalige positie als Rotterdamse hiphop-hotspot overgenomen. Het gaat al tijden niet goed met Nighttown en ik denk dat dat mede debet is aan de gebrekkige opkomst van het publiek. Desalniettemin zet Raymzter en band een goede, degelijke show neer met als hoogtepunt “De Verkeerde Kant Op”. Raymzter is een goede live mc en heeft plezier in zijn optredens, zelfs als er niet veel publiek aanwezig is. Dit is een goede indicatie van zijn professionaliteit, waar veel mc’s in Nederland een voorbeeld aan kunnen nemen.

Hoogtepunt: Opgezwolle: “De Volle”, Raymzter: “De Verkeerde Kant Op”
Dieptepunt: het matig opgekomen publiek
Bier: 1,80 Euro