Rahzel & DJ JS-1

Rahzel en DJ JS-1 staan vaak garant voor een gezellig avondje hiphop. HIJS begaf zich richting het vernieuwde Patronaat in Haarlem om het duo te checken.

De verf in het vernieuwde Patronaat in Haarlem was nog maar amper droog toen er al een flinke lading hiphopliefhebbers op de deur stonden te bonken. Rahzel en DJ JS-1 stonden immers op het programma en dat resulteerde in een zeer goed gevuld Patronaat. Het podium was afgesloten met een soort van theaterdoek, waar vervolgens iedereen op de voorste rijen natuurlijk onder ging kijken om een glimp van ‘The Godfather Of Noise’ op te kunnen vangen. Uiteindelijk gaat het doek omhoog en staat DJ JS-1 achter de draaitafels. Hij verzorgt een klein DJ-setje dat goed in orde was. JS-1 bewerkt de tafels vanaf zijn knieën en met een voet op tafel. Dan klinkt ‘Lean Back’ van Fat Joe uit de speakers en komt Rahzel op. De zaal is duidelijk blij de beatboxer te zien en nadat Rahzel het uitgekauwde ‘maak het publiek hype met een track van een ander’ trucje heeft gedaan is het tijd voor Rahzel’s enige eigen track van die avond: ‘All I Know’. Het publiek heeft er zin in en vooral het ‘Is a bad motherfucker!’ wordt hard meegeschreeuwd.

Wat volgt is de standaard opzet van een Rahzel show. DJ JS-1 speelt een track, Rahzel start zijn ‘Everything JS can do I can do better!’ waarop het publiek antwoordt met ‘No you can’t!’ En zo beatboxt Rahzel zich zijn weg door ‘Seven Nation Army’ van de White Stripes, ‘Grindin’ van The Clipse, ‘React’ van Erick Sermon en Redman, Snoop Dogg’s ‘Drop It Like It’s Hot’, ‘Jesus Walks’ van Kanye West, ‘Dirt Of Your Shoulder’ van Jay-Z, ‘Wu-Tang Clan Ain’t Nuthin’ To Fuck Wit’, Ol Dirty Bastards ‘Got your Money’, ’You’re All I Need’ van Method Man en ‘In Da Club’ van 50 Cent. Zoals je verwacht sta je toch weer met open mond te kijken hoe hij het toch weer voor elkaar krijgt, want het klinkt allemaal weer heel strak. Jammer is alleen dat het publiek constant tegen elkaar staat te praten. Als Rahzel voor ‘Jesus Walks’ de Engelse versie van het Onze Vader opprevelt is hij nauwelijks te horen, omdat het aanwezige publiek er gewoon kansloos doorheen staat te kleppen. Zoiets toont natuurlijk weinig respect voor de artiest en als je zelf wel gewoon de show probeerde te volgens dan werd je volledig gek van mensen die elke stille seconde gebruikten om hun dag door te spreken met hun vrienden.

Rahzel belooft aan het begin van de show dat hij voor iedereen wel wat had, voor beatboxers, echte heads en de dames. Beatboxers konden genieten van een paar minuten durende beatboxsessie en natuurlijk van het overbekende ‘If Your Mother Only Knew’, waarbij deze keer ook de basslijn behandeld werd. Voor de heads waren er Wu-Tang beats en werd er speciaal aandacht aan Jam Master Jay en Ol Dirty Bastard besteed. Voor de dames had Rahzel een grote emmer met rozen meegenomen die hij uitdeelde aan de aanwezige dames. Zelfs aan de moeders werd gedacht, een van de aanwezige fans kreeg een roos mee om aan zijn moeder te geven. Rahzel werd zelf ook verrast door 3 dames die het podium opkwamen met een schaal vol Hollands snoep. De New Yorker was namelijk jarig, wat door het publiek met luid verjaardagsgezang gevierd werd. Rahzel reageerde door ‘Happy Birthday’ te beatboxen.

Een avondje Rahzel blijft een geweldige belevenis, vooral als je de man nog nooit zelf live aan het werk hebt gezien. Is dit wel het geval, dan is het grootste gedeelte van de magie er al af en is 16 euro best een flinke prijs. Wederom vond ik het erg jammer dat JS-1 als een domme sidekick op het podium stond, veel meer dan af en toe een plaatje starten deed hij niet, zonde, want deze man heeft zoveel meer in zijn mars. Maar Rahzel moet je gewoon een keer live gezien hebben.

Hoogtepunt: Rahzel’s beatboxkunsten
Dieptepunt: Het pratende publiek
Bier: 2 euro