Postman – Green

Het gonsde al een tijdje rond in muziekland, en toen was het officieel: Postmen is niet meer. Maar einde verhaal voor de funky sound die Rotterdammer Anonymous Mis heeft neergezet? Gelukkig niet, want Postmen maakt een doorstart als Postman. En is er veel veranderd? Nou eigenlijk niet echt is het antwoord…

Op “Green” klinkt Mis zonder Shy Rock (die natuurlijk een heel belangrijke rol speelde in de sound) eigenlijk net zo goed. De zang is opgevangen door prima achtergrondzangeresssen en vrouwlief Anouk. Op de eerste single “Downhill” was de Haagse rockzangeres al te horen en de reacties op de combi van de twee artiesten zijn overwegend positief. Anders dan Shy Rock, die de reggae en soulvibe met zich meebracht, zorgt Anouk voor meer bluesy sferen. Muzikaal is goed te horen dat Mis altijd al de architect van het succes van Postmen is geweest. De sound is namelijk grotendeels hetzelfde en eigenlijk is “Green” een logisch vervolg op het ijzersterke debuut “Documents.” De albums die ertussen zaten, “Revival” en “Era” hadden zeker hun sterke momenten, maar waren als geheel toch minder fris. Nu Mis zijn complete artistieke vrijheid terug heeft, merk je dat die frisheid er weer helemaal is.

Opener “One More Stone” heeft de reggae/hiphop vibe die we al jaren gewend zijn van Postman, en klinkt heerlijk zomers. Mis geeft hieraan nog 1 mijlpaal te willen bereiken. Gezonde ambitie, en hij zet op deze manier gelijk goed de toon voor het album. Dan volgt het bluesy “Downhill,” een track die hij eigenlijk als solo-nummer in het ter zieler gegane collectief Committee Gunmen deed. Goeie flow-demonstratie… Reggae is 1 van de invloeden op “Green,” maar zeker niet de hoofdmoot. Tracks als “Insight,” “All Gone” en “You Make Me Feel (met funky Curtis Mayfield-sample)” klinken bijvoorbeeld heel soulful. Laatstgenoemde track is een zomerhit in wording, uitbrengen die single zou ik zeggen! “Conflict” en “Showdown” zijn wat rauwere hiphop-tracks die ook goed klinken.

Op “Green” demonstreert Mis dat hij nog steeds weet hoe hij een gevarieerd album in elkaar steekt en dat hij nog steeds een begenadigd MC is. Lekker fris album, dat muzikaal genoeg te bieden heeft voor iedereen. Het zou me niks verbazen als hij hiermee (hij is woonachtig in Amerika) eindelijk die internationale doorbraak waar hij al jaren op hoopt bewerkstelligt.

01. One More Stone
02. Downhill (feat. Anouk)
03. They Know