Planet Asia – The Sickness

Daar het een promotional copy betreft, kan ik weinig zeggen over de grafische layout en uiterlijk van de CD. De promo komt in een slimcase met een enkel blaadje met daarop wel de originele voorkant vergezeld van de teksten “ON SALE EARLY 2006” en “FOR PROMOTIONAL USE ONLY”.

Erg benieuwd naar deze release verdwijnt hij spoedig in mijn CD speler om de nodige rondjes te draaien. De entree bestaat uit een kort gesproken woord van de heer Asia himself gevolgd door de track “Potency”. Wie bekend is met het oudere werk van Planet Asia weet ongeveer wat hij kan verwachten: rauwe hiphopsounds met een opscheppende Planet Asia. Bij de eerste klanken van “Potency” wordt al snel duidelijk dat het eerste element omgeruild is voor synthy geluiden en bouncy drums. Geen Lil Jon stylo sound maar nog een steeds acceptabele track met de gebruikelijke scherpe raps van onze man uit San Francisco. Mijn verwachting lag anders als de route die de CD op ging. De beats blijven on-rauw en te clean voor deze Californische underground legende. Ik zeg niet dat verandering van spijs niet doet eten, maar sommige spijs past niet bij sommige mensen. De vocals zijn zoals altijd helder, braggend en boastend en Asia’s stem aangenaam.
Op track 6 (“Act Like You Know”) brengt de productie het niveau weer op hetgeen we van hem gewend zijn. Een rugged track, misschien nog nét iets te clean, is de broek die Planet Asia als geen ander past en beter trekke hij hem aan!
Hoe zou het zijn als Will Smith een track als “Fuck Compton” zou maken? Een beetje raar wat mij betreft. Diezelfde vergelijking valt toe te passen op de tracks “Knowledge” (een vocale intro) en “Gangsta, Gangsta”. Planet Asia vraagt zich af waarom niemand meer knowledge dropt in zijn raps tegenwoordig á; la X-Clan, Poor Righteous Teachers en KRS-1. Hij besluit dat pad te gaan bewandelen in de “Gangsta, gangsta” track. De beat is gebaseerd op een sample van de al eerder gereleasede track met Prodigy van Mobb Deep “Stick N Move”. De tekst heeft vooral in het eerste couplet een aantal stukjes tekst met de nodige kennis maar Cali Agent no.2 kan het niet volhouden een hele verse, laat staan een heel nummer zonder op te scheppen door te brengen. Wat mij betreft is de volgens hem zo nodige knowledge track niet aan hem besteed en kan hij dat beter overlaten aan iemand anders.
De beats worden er niet echt beter op met als tragische dieptepunt de track “Fight To The Floor”, nota bene met een featuring van Dick Swan the Don aka Rasco, waar de muziek zo van een Lil Jon sticker voorzien had kunnen zijn (het trieste is dat dit niet eens het geval is).
Een noemenswaardige track is “Moonlight Melodic Pt.2”. Een Pete Rock achtige productie geeft de nodige afwisseling/verlichting op de rest van de beats.
Op “Murder Time” waagt Planet Asia zich op een downtempo beat aan de “dubbel tempo” raptechniek. Dit gaat hem niet slecht af, maar het resultaat kan zelfs inclusief Madd Dogg met zijn dancehall vocals niet bijzonder genoemd worden.

Over het algemeen is dit album best een tegenvaller. Dit komt voor het grootste deel door de productiekeuze die Planet Asia heeft gehandhaafd. De rauwe sounds zijn vervangen door synthesizers, een enkele track daargelaten. Pluspunten zijn de tracks “Act Like You Know” en “Moonlight Melodic Pt.2” waar de productie wat mij betreft beter past bij de stem, flow en boodschap van Asia. Qua raps is hij nog steeds even scherp en een van de betere brag en boast MC’s (we zullen die knowledge track voor het gemak maar even door de vingers zien).

02. Potency
03. Boo Boo Weed
04. I’m So High Freestyle