De Nederlands-Marokkaanse Mounir Hamdoune werd geboren en getogen in Roosendaal. Uit zijn muziek blijkt dat je ook daar met groot gemak het straatleven in kan rollen. Op zijn nieuwe album Ogen Dicht reflecteert hij op die tijd, maar dan wel compleet in het nu. Als Pierrii, een volwaardig lid Ali B’s label TRIFECTA.

Hamdoune, door zijn vrienden gekscherend ‘piraat’ genoemd, heeft alle kansen gepakt. Zo verbasterde hij zijn bijnaam nog naar zijn huidige artiestennaam. Zijn Hou Je Bek-sessie verscheen al in 2014, dus een raprookie is hij al niet meer te noemen. Een paar jaar later stond hij twee keer achter de microfoon bij Rotjoch in het BNN-gebouw en twee jaar terug zette hij een handtekening onder een contract bij TRIFECTA. Zijn tellers ratelen regelmatig over het miljoen op YouTube, en ook op Spotify zijn er indrukwekkende cijfers te vinden. Met ruim 144.000 luisteraars per maand is hij de stem van een generatie.

Pierrii is het beste als hij in rapmodus is. Als hij zijn focus legt op punchlines vol woordspelingen. Zo komt hij met de nooit eerder gehoorde taalfrats “Doe niks voor niks, moet eerst weten of er vraag is / want dan kom aan bot, alsof het graat is.” Hij verstrengelt moeiteloos economische begrippen met een woordspeling, waarbij hij ook nog het woord gratis verknipt.

“Hier is het eten of gegeten worden / ik had geen shit mattie, ik moest wel gretig worden”, blikt hij terug op een tumultueuze tijd. Dat spiegelt hij al snel aan het nu, waardoor hij de artiest en daarmee ook de zakenman in zichzelf blootgeeft. Ook dat doet hij in een woordspeling: “Geef je me extra tijd, krijg je als eerste helft.”

“Pierrii kan een voorbeeld zijn voor een aanstormende generatie.”

Het vele harpgetokkel in combinatie met een soort Ibizahouse-ritme, typeert veel van de Noord-Afrikaanse golf aan mc’s waar Pierri deel van uitmaakt. Ismo, Lijpe, Ashafar, Boef; ze werden er supersterren mee, in zowel Nederland als hun moeder- of vaderland. Vooral producer MB blinkt erin uit. Dardoor staan er op Ogen Dicht minimaal vijf beats die je als neefjes van zijn Habiba zou kunnen zien.

Toch weet Pierrii ook te overtuigen op west coast-keys (Voor Alle Soldiers) en donkere synthesizers (Complete Plaatje), maar het meest nog op de titeltrack. Die opent ingetogen. Daardoor voelt de rapper zich genoodzaakt te delen hoe hij en een vriend begonnen met dealen, waarna hij in de gevangenis belandde en met enkelband op school moest verschijnen. Hij klinkt er allerminst trots op maar met de cijfers die zijn tracks anno nu behalen, kan hij alsnog een voorbeeld zijn voor een aanstormende generatie.

Het lukt Pierrii om zijn zondes weg te schrijven, waardoor Ogen Dicht haast klinkt als een therapeutische sessie. Soms moet je besluiten om in alle hectiek de schop even los te laten en te stoppen met graven, zodat je kunt ontspannen. Op dat moment komen er lossere woordspelingen en dansbare nummers uit. En zeg nou zelf; welke rapper citeert even gemakkelijk een lyric van Guus Meeuwis als een van Tupac? Precies.

Stream:

Meer Releases, Reviews