Pharao – Staatsgreep

Over de titel kun je altijd een discussie houden. Het is een hele sterke titel en straalt veel kracht uit, maar aan de andere kant klinkt het ook heel cliché. De intro brengt je even in de war. De cd begint namelijk met een bachata-sound wat je niet gelijk verwacht van een cd met de titel Staatsgreep. Daarnaast komt Pharao met een simpel versje hierover, waar je hem bijna niet serieus wilt nemen. De toon slaat echter om bij het tweede nummer. Goeie dinge is een echte banger met featurings van Johnny Bonaire en Brainpower. Pharao begint gelijk met de zin: ‘mensen vroegen om wat Wilders, dus ik geef ze een staatsgreep. Op zoek naar mijn fortuin.’

De nummers die er ook uit springen zijn: Ongeleid projectiel, Krijg me klein en Ze houden van mij. Ongeleid projectiel is een song met featurings van Kiddo Cee, Dopaganda en Johnny Bonaire. De cuts van DJ Kalie geven dit nummer een lekker tempo. Alle MC’s hebben krachtige teksten en brengen deze ook zo over. Wat zij vooral duidelijk willen maken is dat zij hun eigen plan hebben. Ze houden vast aan hun eigen ideeën. ‘Niemand die me niks zegt, waar ik ga links rechts. Ken blind me weg, doe me ding en ik zig zag. Op de set, overspelbaar stabiel. Wat the deal, ik ben een ongeleid projectiel.’

Het enige nummer waar Pharao met een politieke lading komt is op het nummer Krijg me klein_. Hierin vertelt hij wat hij van Nederland vindt, maar ook hoe Nederlanders zelf daarvoor verantwoordelijk zijn. ’Hoe kun je het betwisten we worden hier gerund door fundamentalisten want we gunnen het de christenen om alles te verbieden. Het land gaat naar de gallemiesen als de meeste mensen niet eens weten voor wat ze kiezen. Door deze lading aan het nummer mee te geven is het wel een nummer geworden dat past bij de albumtitel.

Dat Pharao geen rapper is die alleen tot zijn recht komt bij krachtige nummers toont hij aan met het soulvolle nummer Zij houden van mij. Hier komt hij juiste met een hele speelse flow, wat goed past bij het nummer. Hierin vertelt hij dat hij simpelweg niet zonder vrouwen kan. Hij geeft aan dat relaties niet zo zeer voor hem werken, maar dat hij wel graag bij vrouwen is. De hook wordt verzorgd door Ori. De hook is heel simpel maar effectief. Het heeft een hoog meezing gehalte, waardoor het een leuk zondagnummer is geworden.

Staatsgreep is dus een album met verschillende sounds. Pharao geeft hierbij aan dat je hem moeilijk in een hokje kan plaatsen. Zijn hooks zijn best simpel, wat goed werkt bij bepaalde nummers maar ook heel eentonig klinkt bij andere nummers. Bijvoorbeeld bij het nummer Stuiter, waar Pharao 12 keer stuiter zegt. Daar had hij misschien wat origineler mogen komen. De hoofdgedachte van het album is dat je vooral moet doen waar jij achter staat. Dit gegeven hoor je terug in het merendeel van de nummers. Het verschil in tracks toont het talent van Pharao. Hij heeft een energieke stijl van uithalen en versnellingen. Hierdoor blijf je geïnteresseerd luisteren naar het album.

02. Goeie dinge
03. Krijg me klein
04. Ongeleid Projectiel