Pete Rock – Soul Survivor 2

Pete Rock is een van de beste producers ooit, hij maakte faam met albums als “All Souled Out”, “Mecca And The Soul Brother” en “The Main Ingredient” met CL Smooth en daarna met zijn werk voor andere MC’s en zijn soloplaat “Soul Survivor”. Dit album bestond uit beats (en hier en daar wat verses) van Pete Rock met gastoptredens van o.a. Common Sense, Ghostface Killah, Big Pun en O.C. In de ogen van velen was ook “Soul Survivor” weer een klassieker onder de riem van de Soul Brother #1. Niet verwonderlijk dus dat de verwachtingen voor “Soul Survivor 2” uitzonderlijk hoog waren.

Voor dit deel heeft Pete Rock de hulp ingeroepen van gasten als Pharoahe Monch, Dead Prez, Talib Kweli en Slum Village, maar de belangrijkste naam die na het luisteren van “Soul Survivor 2” in je hoofd blijft hangen is die van CL Smooth. Deze oude bekende van Pete doet drie tracks die meteen de hoogtepunten van het album zijn. “It’s A Love Thing” blaast de geruchten weg dat de chemie tussen Pete en CL weg zou zijn, ook “Appreciate” is van hetzelfde hoge niveau, deze tracks bewijzen gewoon dat de wisselwerking tussen de twee ongelofelijk sterk is en in 2004 sterker dan ooit lijkt. Op “Fly Till I Die” verzorgt Smooth enkel het refrein, maar als de coupletten gerapt worden door iemand als Talib Kweli is dat eigenlijk ook niet zo erg. Maar Pete Rock en CL Smooth samen smaakt gewoon naar meer, laten we hopen dat na al die tijd weer een album gemaakt zal worden.

Buiten deze tracks is er nog genoeg te genieten. Pharoahe Monch komt erg goed op het nummer “We Good” en de mannen van Little Brother weten ook wel raad met de soulvolle beats in “Give It To Y’all” Naar een tijdje luisteren kwam echter de indruk naar boven dat de MC’s de nummers dragen, en bij een Pete Rock album zou je toch eigenlijk het tegenovergestelde verwachten. Sommige van de producties zijn best strak, zo klinken de hoorns op “Da Villa” zoals alleen Pete Rock ze kan maken, en zoals boven vermeld zijn de nummers met CL Smooth niets minder dan overdonderend. De producties zijn ook niet slecht, het is allemaal vrij constant, en het niveau is ook redelijk hoog. Maar van Pete Rock verwacht je het hoogste, en dat niveau haalt hij op “Soul Survivor 2” meestal niet. Vooral “Warzone” met Dead Prez is een aanfluiting, vooral Dead Prez slaat hier de plank volledig mis door hun poging om hun “Revolutie” naar de dansvloer te brengen. Ook nieuwkomer Postaboy doet geen goede zaken op “Soul Survivor 2”, zijn nummer “Here We Go” werkt voornamelijk op de zenuwen en Postaboy zelf klinkt als een zwakke Jay-Z imitator.

Voordat het allemaal te negatief gaat klinken moet er gezegd worden dat die nummers van Postaboy en Dead Prez eigenlijk de enige echte ondermaatse nummers op het album zijn. Iedere fan van een pot goeie hiphop zal zich zonder moeite kunnen vermaken met “Soul Survivor 2” en fans van Pete Rock zullen dit ook niet willen missen, alleen al om de tracks met CL Smooth. Al met al is “Soul Survivor 2” een redelijke opvolger van deel 1 die het niveau van zijn voorganger echter niet kan halen.

*Tracklist: *
01. Truth Is featuring Black Ice
02. We Good featuring Kardinall Official