Pete Philly & Perquisite – Remindstate

Mindstate was een daverend succes en Pete Philly & Perquisite kregen niet alleen in ons koude kikkerlandje aandacht. Ook in het buitenland werd dit album met lovende woorden ontvangen. Pete Philly & Perquisite hadden al een aantal remixen op de b-kant van hun vinyl gezet, dus waarom geen heel remixalbum? Het lijstje van producers is in ieder geval divers. Met de meeste producers had het duo al contact en voor de remix van Insomnia is een wedstrijd uitgeschreven die is gewonnen door Laagman.

De eerste track Relieved knalt er meteen lekker in. De New Generation Big Band heeft de track nog meer laten swingen door trompetten te gebruiken en andere instrumenten. Ook Metropole Orchestra heeft dat gedaan bij een liveversie van Conflicted. Met allerlei klassieke instrumenten wordt de muziek opgefleurd wat de vibe van de track ten goede komt.

Ook zijn sommige tracks totaal omgebouwd. Waar je bij Motivated onder andere veel doffere drums hoort, krijg je bij Respect en Cocksure écht iets totaal anders te horen. C-mon & Kypski hebben puik werk geleverd met Respect. Vooral de drums steken erboven uit. Maar ook het refrein met de wat electronische sound knalt lekker. Laidback Luke maakt het al helemaal bont met zijn remix. Cocksure is veranderd in een waar dancenummer. Het zou me niet verbazen als deze remix een keer in een disco werd gedraaid.

Hope is tevens een track die opvalt. Deze is gedaan door DJ Mitsu, de naam zei me niks maar de remix is erg tof. Net als op het origineel vult Talib Kweli ook op de remix een verse in. Mitsu heeft gebruik gemaakt van een luchtige pianosample en dito drums. Hierdoor komt het onderwerp, wat nogal zwaar is, wat luchtiger over. Verder staan er ook nog remixes op die leuk zijn om een keer te luisteren, maar niet veel verschillen van het origineel. Tracks zoals Insomnia en Eager vallen onder deze definitie. Toch zijn de meeste tracks wel op bepaalde punten veranderd.

Al met al zijn de meeste tracks zeker te definiëren als een remix. Alleen de ene springt er meer bovenuit dan de ander. Remindstate heeft over het algemeen (gelukkig) wel nog dezelfde vibe als Mindstate. Alles is echter niet meer klassiek en met originele instrumenten. Dat komt uiteraard door de verschillende producers met hun verschillende muziekstijlen. Tenslotte is deze cd zeker de moeite waard om te kopen, voor de Pete Philly & Perquisite-fans is het trouwens verplichte kost…

01. Intro (Perquisite Remix)
02. Relieved ( New Generation Bigband Remix)
03. Insomnia (Laagman Remix)