Pete Philly & Perquisite – Mystery Repeats

De naam en het geluid van het duo zijn inmiddels bekend door middel van het verrassende debuutalbum en de energieke live optredens. Mystery Repeats heeft wat dat betreft weinig verrassends in petto: Perquisite levert jazzy beats met vleugjes klassiek en Pete Philly strooit er zijn melodieuze raps overheen. Het duo heeft deze sound op hun tweede album echter wel verder ontwikkeld. Perq heeft de cello wat meer laten liggen en heeft nog meer variatie gezocht in verschillende muziekstijlen. Drum ’n bass, breakbeat en 2-step laat de producer moeiteloos samenvloeien met muziekstijlen als flamenco, samba en afrobeat.

Flowwise en inhoudelijk houdt Pete dezelfde lijn aan als op Mindstate. Met behulp van zijn soepele, melodieuze flow rapt Pete weer over zijn eigen ervaringen en inzichten. Op Mystery Repeats horen we dat Pete als persoon echter gegroeid is. Waar je op Mindstate een kijkje in zijn hoofd mocht nemen, neemt hij je op Mystery Repeats mee op reis langs zijn leven. Onderwerpen als zijn achtergrond (Womb To Tomb_), het succes van Mindstate (Can Kick Flow_), muziek (High Tide) en zijn verloren liefde (Last Love Song) komen gedurende het album aan bod. Niet altijd even diepgaand of scherp, maar het gebrek aan pakkende punchlines compenseert de MC door zijn topics met behulp van zijn gevarieerde flow en zangkunsten te benadrukken. Het ene moment klinkt hij luchtig en speels, het volgende moment donker en dreigend.

Ook op dit album dragen weer enkele gastmuzikanten hun steentje bij aan de diversiteit van het album. Zo is het op Womb To Tomb een blazersectie die fonkie door je speakers tettert, op Traveller flamenco gitarist Ricardo Riviera die een Spaanse vibe neerzet en op Third Degree een dwarsfluit die zoetjes de track uitsoleert. Op tracks als Empire en Mystery Repeats pakt Perquisite uiteindelijk dan toch zijn cello weer op en geeft de warme sfeer van deze tracks nog wat extra lading.

Mystery Repeats klinkt op het eerste oor als meer van hetzelfde, maar biedt na meerdere luisterbeurten genoeg diepgang om aan de hoge verwachtingen na het sterke debuutalbum te voldoen. De verrassing is eraf, maar beide heren weten de luisteraar op Mystery Repeats nog voldoende te prikkelen en uit te dagen. Het sterke punt van het duo blijft dat Pete en Perquisite elkaar altijd harmonieus aan weten te vullen, op dit album wellicht nog meer dan op Mindstate. Met Mystery Repeats leveren de heren wederom een kwalitatief hoogstaand en gevarieerd hiphopalbum af, in de ruimste zin van het woord.

Tracklist
01. Clap Kick Flow
02. Womb To Womb