Pete Philly & Perquisite – Mindstate

Pete Philly is samen met Perquisite al enige tijd bezig. Pete won in 2002 de ‘Beste Muzikantsprijs’ bij de Grote Prijs van Nederland en stond daarna op verschillende twelve inches waaronder de Mindstate EP die vorig jaar in Januari uitgebracht werd. Hetzelfde geldt voor de producer van het tweetal, enkele twelves die vooral in Japan aansloegen en zijn taken voor het eigen label Unexpected Records. Nu leveren de heren dan eindelijk de langverwachte plaat Mindstate die overigens wereldwijd gereleased wordt door een deal met Epitaph en P-Vine Records.

Dit Engelstalige concept album leunt op de producties van Perquisite en de lyrics plus gedachten van Pete Philly. Naast de vijf tracks (Insomnia, Motivated, Eager, Lazy, Mindstate) van de EP geniet het album van nog twaalf andere “Mindstates”.
Gastbijdrages van eigen bodem komen van Senna en Cee Mojor (The Proov) en een interessante internationale guest-MC is Talib Kweli.

Na de intro, waar meteen de juiste signalen worden afgegeven qua sound, wordt duidelijk dat de heren opgelucht zijn. “Relieved” is een track waar Pete meteen de vele mogelijkheden van zijn stem laat horen. De diversiteit wordt meteen duidelijk als men hierna “Insomnia” hoort. Deze clip-single is al een tijdje uit maar verveelt niet. Een ijzersterke track over slapeloosheid waar Pete zelf het gezongen refrein weer op zich neemt. Oosterste vibes dringen binnen wanneer je de maatschappijkritische track “Respect” opzet. Pete pleit hier voor elkanders respect wat in deze tijden wel opgepikt mag worden. Natuurlijk zijn al deze ‘mindstates’ persoonlijk maar “Grateful” onderscheidt zich net door de droevige sfeer eromheen die gecreeërd wordt door de cello van Perquisite. Pete Philly bedankt familie en vrienden in dit nummer en vertelt zijn verhaal. Maar ook “Conflicted” die hieraan voorafgaat is een stukje emotie wat Pete blootlegt.

Ik wordt vaak opgezogen door de verschillende producties die dit album telt, allen van Perquisite. Verschillende stijlen komen samen op één album. Een voorbeeld is de up-tempo track “Cocksure” wat met zijn house achtige ritme en drums een ware party track is. Nog zo’n voorbeeld is het duistere “Paranoid” waarvan de beat op de helft van de track een bijna geniale switch krijgt. Perquisite laat zien wat hij in huis heeft op dit album wat zowaar op “Amazed” helemaal geuit wordt aangezien deze track voor een groot deel instrumentaal is. Zang van Pete en een productie die je laat zweven laten je ogen sluiten en nemen je mee naar je eigen ‘Mindstates’ lijkt het wel.

Senna komt met haar stem goed tot recht in “Mellow”. Dit duo weet elkaar altijd al goed aan te vullen, op muzikaal niveau, maar ook qua optredens. Een lekkere ontspannen track met Cee-Major is “Cheeky” waar beide heren met een laid-back flow over de beat vloeien. Een andere gast bijdrage komt van Blackstar lyricist Talib Kweli die een verse dropt in het intrigerende nummer “Hope”. Waar Pete Philly de toon zet in de eerste verse komt Talib als vanouds (dan doel ik op Blackstar, Reflection Eternal, Kwelity) na het refrein met zijn verse die goed inspeelt op het onderwerp van de track. Na nog een verse van Pete is het weliswaar de uittro die mij echt kippevel bezorgt met de opbouwende strings in combinatie met piano.

Dit concept album staat als een rots. Misschien is het jammer dat de (oudere) tracks van de EP toegevoegd zijn maar aan de andere kant zullen deze nog vrij nieuw zijn voor veel mensen. Beide heren verdienen echter de erkenning voor dit muzikale hoogstandje dat toch echt van eigen bodem komt. Dit is zo’n plaat die je vanaf het begin tot het einde in één keer afluisterd en daarna op repeat zet. Natuurlijk is het geen boombap hiphop met raps op samples van twee seconden die geloopt worden. Nee dit is muziek met verschillende invloeden als Jazz, House, Hiphop, Soul, gewoon muziek. Zelf ingespeeld, zelf gecomponeerd, originele shit! Je gedachten worden klakkeloos meegenomen en verdwijnen in de muziek. Een geslaagd concept in zijn geheel! Dus dan bedoel ik naast de muziek ook de artwork, distributie, videoclip en een wereld wijde release hiervan…

Zie ook het interview met deze heren…

02. Relieved
03. Insomnia