Pete Philly en Perquisite rocken moeiteloos een uitverkochte Mezz.

In twee jaar tijd hebben Pete Philly en Perquisite met behulp van hun veelzijdige muziek een aardig gevarieerde fanbase opgebouwd. Zo stonden vrijdag 19 oktober hippe pubers, oude muziekfreaks, corpsknapen en hiphoppers, zij aan zij te genieten van een energieke live show van Pete en Perq in een uitverkochte Mezz.

De ‘eer’ de propvolle Mezz op te warmen voor Pete en Perq is aan het duo La Melodia. De muziek van La Melodia is verwant aan de soulvolle/ jazzy hiphop van Pete en Perq, maar houdt het meer bij de basis. Met hun debuutalbum Vibing High net in de platenbakken, tourden zij enkele gigs mee met de mannen. Het is voor een voorprogramma altijd lastig het publiek te bedienen, terwijl het slechts het voorgerecht van de avond is, maar het publiek weet hetgeen wat La Melodia hun voorschotelt goed te waarderen. De soulvolle beats van I.N.T. knallen lekker door de speakers en Melodee spit er goed verstaanbaar overheen. Een kleine verkleedpartij halverwege het optreden brengt een kleine glimlach op het gezicht bij het publiek, maar het is met name de energieke performance van Melodee wat de zaal langzaam maar zeker los begint te krijgen en tegen het eind van de show schudt men gezamenlijk en gewillig het hoofd op de bossagroove van Sugar For Me.

De host van de avond, Bashfull, probeert er vervolgens nog een toegift uit te krijgen, maar een ijverige geluidstechnicus heeft I.N.T zijn materiaal al afgevoerd. Hierdoor moet Melodee haar ode aan het zuiden in The South a capella uitvoeren. Desondanks laat La Melodia het publiek opgewarmd achter voor Pete en Perquisite.

DJ EZD weet de zaal met een puike set nog even warm te houden voor het hoofdprogramma. De één na de andere klassieker komt onder de naald terwijl het podium langzamerhand vol komt te staan met instrumenten van Pete, Perq en hun live band.
De bandleden nemen vervolgens plaats achter hun instrumenten en zetten meteen de toon met een jazzy intro, waarna Pete en Perq het podium betreden onder een welkomstapplaus van het publiek. Zowel de mannen op het podium, als het publiek hebben er duidelijk zin in om er een dope avond van te maken en in snel tempo serveert het duo vele tracks van hun nieuwe album Mystery Repeats, afgewisseld met de ‘hits’ van hun debuutalbum Mindstate.

Het is te zien en te horen dat Pete en Perq inmiddels aardig wat ervaring hebben opgedaan met live optredens. De set zit goed in elkaar met sterke overgangen en vele spanningsbogen en bevat alle fundamentals. Zo freestylet Pete speels met door het publiek aangegeven woorden, leent Q&A zich voor een goede publieksparticipatie (“Now dig it: EY EY!”) en wordt er op Third Degree een gezamenlijk finger-knip-dansje uitgevoerd à la Lil Jon (door DJ PCM voorzien van de bijhorende “OW YEAAAH”-sample). Pete geniet zichtbaar van de avond en bespeelt het publiek als een ervaren entertainer, inclusief Robbie Williams-achtige microfoonmoves. De band zet de tracks sterk neer en breidt er vaak nog een aangenaam staartje aan met ruimte voor solo’s van de bandleden. Met name Kasper Kalf weet indruk te maken met virtuoze solo’s op saxofoon en dwarsfluit.

Halverwege het optreden verklaart Pete zich in Nederland soms muzikaal eenzaam te voelen met zijn soulvolle/jazzy hiphop en is verblijdt met een MC in Nederland als GMB. Vanuit het niets sprint deze vervolgens het podium op en gezamenlijk droppen ze hun track Balance. Beide mannen leiden aan een zelfde soort podium-ADHD-syndroom, wat de energie ter goede komt. GMB verdwijnt na de track echter weer meteen achter de coulissen (om vervolgens bij de voordeur meteen zijn eigen album te promoten). Jammer, want een nummer van GMB zijn onlangs verschenen debuutalbum had het publiek nog wat meer kennis kunnen laten maken met deze zielsverwant van Pete.

De set wordt afgesloten met het stuiterende Cocksure, maar switcht halverwege over naar de remix van Laidback Luke. House en hiphop blijken vaak een hele slechte mix te zijn, maar de heren op het podium bewijzen vanavond dat het ook anders kan door het dak er snoeihard af te blazen met deze remix. Terwijl de mannen het podium vervolgens verlaten, wacht het publiek geduldig af op de verwachte toegift. Pete en Perq verschijnen weer en brengen het terug naar hun basis: een cello en een microfoon. Met zijn tweetjes brengen ze sfeervol een subtiele versie van Grateful en pakken Breda helemaal in. Moeiteloos rocken Pete en Perq zo een uitverkochte Mezz een uur lang met behulp van hun routines, zonder routineus over te komen en te leunen op de hits van hun succesvolle debuutalbum. Dat zegt wat over hun live performance èn over hun tweede plaat.

Hoogtepunt: Cocksure
Dieptepunt: Robbie Williams-achtige microfoonmoves
Bier: 2,30