Papoose – Cigar Society

Op Likewise trapt Papoose af met een hoestbui die waarschijnlijk het gevolg is van een haaltje van een sigaar. Toen hij toetrad tot de sigaren-broederschap heeft waarschijnlijk niemand hem verteld dat het niet de bedoeling is dat sigarenrook wordt geïnhaleerd, maar misschien is dat een onderdeel van de ontgroening. In elk geval laat de Brooklyn inboorling zich niet van de wijs brengen. Zo wisselen rapper Loaded Lux en hij verses uit met elk een hoge rijmdichtheid en brengen zij een goed afgestemd ‘back and forth’ refrein ten gehore op een activerende openingsproductie van Gun Productions.

Dan volgt een track met wat meer bekende namen. Kwaliteit is hier echter niet mee gegarandeerd. De beat van John F. Kennedy klinkt namelijk alsof Havoc het heel graag aan iemand wilde slijten. Dat Papoose deze eentonige wegwerpproductie gebruikt is al tot daar aan toe, maar dat hij Havoc er nog een compliment voor geeft, is onbegrijpelijk. Het refrein, waarin de luisteraar wordt verteld dat hij deze track absoluut niet moet verwarren met een dansplaat, maakt John F. Kennedy des te pijnlijker, maar wanneer rapper Cassidy even een opsomming geeft van bekende mensen (onder meer rappers en presidenten) die zijn doodgeschoten, is de maat vol.

Prisoners biedt, mede door de realistische bijdrage van Prodigy, gelukkig wat meer perspectief en de adequate toepassing van vocaalsamples door Gun Productions is na Havoc’s misser een opsteker.

Zonder heel erg te verrassen, houdt Papoose zich prima staande tussen zwaargewichten als Prodigy en Raekwon. Laatstgenoemde klinkt eeuwig geconcentreerd en Papoose lijkt totaal geen moeite te hebben met het flowen op de ietwat chaotische beat van de track True Believers

Het niveau daalt vervolgens weer door de te verwaarlozen liefdestrack Stay. Dit komt niet per se door de liefkozende Papoose, maar vooral door de samples die te geforceerd en inspiratieloos aandoen. Waar het slappe Mr. Pitiful het niveau tot onder het nulpunt laat zakken, daar laat de possecut We Don’t Play Around het kwik weer een beetje stijgen. Tegen het einde van de mixtape horen we een heerlijke DJ Premier productie die van Bars gewoon weer een toffe hiphoptrack maakt en waar Papoose met krachtige punchlines strooit. De Onyx banger The Tunnel van hun plaat Wakedafucup mag Cigar Society afsluiten en de zeer bevlogen bijdrage van Pap rechtvaardigt de aanwezigheid van dit nummer.

Een moeilijk verhaal blijft het wel, die Papoose. Als hij te gast is op tracks van anderen steelt hij vaak de show. Zijn vroege mixtapes waren genoeg om hem de nieuwe hoop van New York te noemen, maar het grote succes blijft echter uit. Nu is zijn muziek niet bestemd voor de Hapsnap Top 40, maar de rapper lijkt het te moeten doen met het respect van collega-rappers, critici en trouwe fans. Cigar Society laat zien dat de magie van zijn vroege mixtapes inmiddels grotendeels vervlogen is, maar dat zijn bewonderenswaardige productiviteit en ijver hier en daar wel noemenswaardige momenten oplevert.

01. Likewise (ft. Loaded Lux) (prod. Gun Productions)

02. John F Kennedy (ft. Cassidy) (prod. Havoc)

03. Prisoner (ft. Prodigy) (prod. Gun Productions)