P-Mode – P- Emotions

Marvin Piqué a.k.a. P-Mode gaat way back. In 1986 vormde hij de hiphopformatie Guaranteed Raw waarmee hij onderdeel was van de levendige hiphopscene die Rotterdam kende in de jaren ‘80 en ’90. Na een EP en omzwervingen via verschillende stations belandde hij in 1997 onder de paraplu van Redrum Recordz. Hij was een belangrijke speler in de vermaarde film ’Walkmen’ uit 2002 en vormt samen met Mike Redman, Eni-Less, Th’Acquisition en Unorthadox de Redrum Squad. ‘P-Emotions’ is zijn eerste soloplaat.

P-Emotions is een beetje een vreemde plaat. Er is moeilijk vat te krijgen op de eerste tracks van het album. Na zichzelf voorgesteld te hebben op de openingstrack is Bubblish een erg muzikale track geproduceerd door Bronze en Redman. De gitaarloops en scratches steken goed in elkaar en je raakt benieuwd naar het vervolg.
Shoeshine King staat haaks op wat je tot dan toe hebt gehoord en is eigenlijk de ommekeer van het album. Uptempo beats en met name een duistere sound lijken P-Mode beter te passen. Zijn bij tijd en wijlen hakkelende manier van rappen is niet echt storend over agressievere instrumentals. De Redrum-sound geeft regelmatig dat laatste duwtje in de rug. Tackle en Angry Mind, met Mike Redman, zijn voorbeelden van tracks met inhoud die je op een harde manier voorgeschoteld krijgt.

Feelgreat is een hele dikke track die je door het mompelende refreintje een beetje aan Chicken Grease van D’Angelo doet denken. Th’Acquisition levert hier kwaliteit af met rollende bassen en boombap die de titel eer aan doen. De laatste tracks van P-Emotions lopen wederom, zoals P-Mode’s emoties, uiteen van uitermate vrolijk tot duister en agressief. Van poëtisch tot simpelweg rijmend. Van het gevoelige Sweetsunshine tot spoken word op het nummer Whatdabody!?

Samenvattend is P-Emotions een album van een excentrieke MC die kennis, ervaring en emotie in één plaat heeft proberen te stoppen. Het is niet altijd ‘makkelijk wegluisteren’ maar dat maakt het ook interessanter. Zijn aparte stijl is niet echt te plaatsen, maar ondersteund door diepe bassen en harde beats is deze plaat een beetje vreemd, maar toch wel lekker.

01. Stranger
02. Sumtin
03. Bubblish