Outlawz – We Want In

De Outlawz, momenteel bestaande uit Young Noble, Kastro, EDI Mean en Stormey, waren aanwezig op de grootste succesalbums van 2Pac. Het siert de mannen dat ze daar niet deze hele cd op terugvallen, maar hun eigen product neerzetten. Helaas is We Want In simpelweg niet boeiend genoeg. De ongeïnspireerde synthesizercreaties, uitgekauwde onderwerpen en de niet slechte, maar weinig verheffende manier van rappen zijn de ingrediënten voor een doorsnee hiphopplaat.

Met de titeltrack als opener is het begin nog wel aardig te noemen. Over een stuiterende uptempo beat leggen de Outlawz uit waar het hen om te doen is: “I need that Roc-A-Fella money tell Jigga we want in. I need that Cash money paper tell Baby we want in. I need that DTP money tell Luda we want in.” De afzonderlijke leden van het viertal zijn overigens geen van allen bijzondere rappers. Qua stemgeluid en flow valt er best naar te luisteren, en is Young Noble met een lichte grom in zijn stem het opvallendst, tekstueel is er werkelijk niets aan. Gedurende het album komen alle bekende clichés aan bod; de liefde wordt verklaard aan gepimpte auto’s (Do it like that_), geld verdienen (Love of money_) en schaars geklede vrouwen (Take it off). Laatstgenoemde is zelfs een onvervalste R&B-track.

Hoewel de gemiddelde kwaliteit van de nummers te wensen overlaat, zijn de Outlawz heilig overtuigd van hun eigen kunnen. Op Failure ain’t an option melden ze dat succes de enige mogelijkheid is. En eerlijk is eerlijk, het eindresultaat van de 808 drums gecombineerd met zware orgel-achtige klanken en agressief spittende rappers klinkt op die track niet verkeerd. Echter te vaak zijn de met dirty south invloeden doorspekte beats vervelend in plaats van dat ze iets toevoegen. Zo is Hunger pains te chaotisch en klinkt het keyboardbaksel Everything happenz 4 a reason wel erg goedkoop. De kale pianoproductie van de straatode Thuggin till I die en het afsluitende It’s my turn behoren tot de schaarse (redelijk) geslaagde tracks. Hoewel dit laatste nummer wat boodschap betreft een herhalingsoefening van de opener is: het is tijd voor de Outlawz om te cashen.

Op basis van de kwaliteit van We want in heeft de ex-groep van ’Pac echter niets te eisen. Het is zelfs wat triest voor een crew die al zo lang actief is om een album op te hangen aan een dergelijk statement. Aan de andere kant hebben de Outlawz ook wel een punt wanneer ze zeggen een plek te willen binnen de rapwereld. Met een dertien in een dozijn plaat als deze zouden ze namelijk niet misstaan tussen de grote hoop middelmatigheid die hiphop kent.

01. We Want In featuring Stormey
02. Everything Happenz 4 A Reason featuring Stormey
03. Failure Ain’t An Option