The Opposites – De Fik Erin

Top Notch is op stoom. De afgelopen twee jaar heeft het label meer albums uitgebracht dan de acht jaar daarvoor. Naast een al op deze site besproken DVD wordt dit jubileumjaar afgesloten met het debuutalbum van The Opposites. The Opposites is een tweemansformatie bestaande uit Big2 en Willie “De Polderneger”. Deze twee knapen hebben de afgelopen tijd al redelijk wat aandacht weten te krijgen door het uitbrengen van de (in mijn optiek waardeloze) single “Fok Jou” en hun feature op “Wat wil je doen dan?”, een nummer uitgebracht ter promotie van de film “Het Schnitzelparadijs” ook was er op de homepage van The Opposites een gratis mixtape te downloaden waar ook al een paar nummers van het album op stonden.

Dit was reden genoeg voor Top Notch om het album van The Opposites zo snel mogelijk uit te brengen. Het ijzer moet gesmeed worden als het heet is natuurlijk. Maar wat maakt The Opposites nou zo bijzonder waardoor ze in een sneltreinvaart vanuit het niets een album uit kunnen persen bij het grootste hiphop label van Nederland? Kenmerkend zijn de beats van Big2 die geen gebruik maakt van samples en de samenwerking tussen de twee MC’s. Ook kenmerkend is de strakke taal die jongens gebruiken, het is duidelijk dat deze jongens van de straa…ehm…uit een dorp komen. De heren komen namelijk uit Heilo en Noordeinde, kleine dorpen waar niet zoveel gebeurt. Kijk daar kan ik me nou mee inleven aangezien er in mijn stadje ook niet zo heel veel gebeurt. En hoe zorgen ze dat dit feit in hun muziek naar voren komt: helemaal niet. The Opposites klinken namelijk precies hetzelfde als alle acts uit de grote steden waar ze zich van proberen te onderscheiden.

Bij de eerste ontmoeting met “De Fik Erin” begint het goed. “Wat Staar je?” heeft een zwaar basgeluid en de snelheid van dit nummer zit er goed in. De rappers klinken goed over deze beat. De teksten zijn typische brag & boast shit, maar er zitten niet echt grappige of scherpe woordspelingen in. Toch was dit nummer zeker een aangename opener van het album, het verhoogde meteen de verwachtingen voor de rest van de plaat. Hierna komt meteen de eerste single “Fok Jou”. Dit is een van die bijzondere nummers die zonder moeite een ernstige vorm van huiduitslag tevoorschijn kan toveren. De intro door een of ander vrouwke die het nummer in een zogenaamde show aankondigt is voor mij al reden genoeg om spontaan bulten van te krijgen. Het nummer zelf is zo mogelijk nog erger, typische vooroordelen worden heen en weer geslingerd, maar zijn nergens grappig of pakkend. Dat in combinatie met een verschrikkelijke beat die klinkt als een afdankertje van de producer van Postmen die hij gemaakt heeft toen hij dronken was zorgt ervoor dat dit nummer echt een verschrikking eersteklas is. Gelukkig wordt het verder nergens zo erg als “Fok Jou”. Toch kan het album nergens tippen aan het openingsnummer. Dat zou een vereiste zijn om deze plaat de moeite van aanschaf waard te maken. Er zijn nog wel een paar aardige nummers: “D’r lekker aan” heeft een vrolijk melodietje en kon zeker wel een glimlach op mijn gezicht toveren. Ook “Wat moet je van mij?” is best luisterbaar, een leuke poging tot storytelling met een net iets te patserig refreintje. Verder heeft het allemaal toch wat weinig om het lijf, de beats zijn veelal kaal en de rappers hebben moeite om de aandacht van de luisteraar erbij te houden. Ze weten goed hoe ze over een beat kunnen rappen om het goed te laten klinken. Alleen hadden ze beter ook nog wat langer kunnen oefenen om te zorgen dat hetgeen ze vertellen ook nog interessant is.

The Opposites proberen duidelijk een heel eigen gezicht te creëren. Helaas zorgt dit ervoor dat veel van de muziek kaal klinkt en niet echt lekker uit de verf komt. Het zou me niks verbazen als het volgende album van The Opposites een heel stuk beter zou zijn. Het is misschien allemaal iets te snel gegaan voor The Opposites en dat is de kwaliteit van hun debuut zeker niet ten goede gekomen. Als ze wat meer volwassen worden en inhoud aan de nummers kunnen geven, zodat ze na 2x luisteren nog steeds leuk zijn, dan kan het nog wel wat worden. Maar nu is het dus duidelijk niet goed genoeg.

Tracklist
01. Wat staar je?!
02. Fok jou!