Nul Elf Acht – Halve Literatuur

Sinds het debuutalbum Flessepost in 2004 verscheen, is er veel veranderd rondom Nul Elf Acht. De crew verandert van naam omdat 0118-Vier niet meer strookt met het aantal leden; KD en Junior verlaten de groep. DJ Vindictiv komt er als vaste producer juist bij. In de jaren tussen het debuut en nu brengen verschillende (ex-)groepsleden nog wel eens wat uit, maar op de enthousiast ontvangen EP Harde Schijf (2005) na, doet het niet veel stof opwaaien. De Zeeuwse formatie dreigt in de vergetelheid te raken. Halve Literatuur zorgt gelukkig net op tijd voor een frisse wind vanuit zee.

Ook in de hiphopscene is veel veranderd sinds Flessepost. De kwantitatieve groei moge duidelijk zijn, van de kwaliteit zijn Vinnie en Neger R. de Vries nog altijd niet onder de indruk, zo blijkt op De Scène:

“Vandaag de dag noemt elk mietje zich mc. Prima, maar reken mij dan alsjeblieft niet tot de scene. Ik word liever niet gezien als één van die losers, je bent met Fruity Loops op je pc al een producer. En al hiphop met de nieuwste Max2 om je voeten. Je veters zijn cool, maar je staat niet stevig in je schoenen. Je geeft het gevoel dat je nog niets eens ’s hebt geoefend, als je als een onwennig kind op stage staat te ploeteren. Maar wel een meier of twee voor een boeking vraagt. Dan heb je ook nog eens degene die die dude betaalt. En de kring is rond, maar ik vind het dom. Die echte passie: waar, waar, waar is ie toch?”

Gelukkig stellen ze er zelf wel genoeg skills tegenover om dit punt te kunnen maken. Soepele flows, prettig in het gehoor liggende stemgeluiden die elkaar goed afwisselen en toffe woordspelingen, zoals LostLay op Bezeten laat horen: “Ze kruipen bij me binnen, het is moeilijk zuiver blijven. Moet ze uitdrijven. Probeer het stop te zetten, maar ik zie duivels in m’n pakje sigaretten, en ik steek ze aan met lucifers. Zo para, proef de Duvel in m’n Heineken, Bavaria en Jupiler.” Ook bieden ze genoeg thematische variatie om te blijven boeien. Wat dat betreft is er in de afgelopen zeven jaar gelukkig weinig veranderd. De trots op Zeeland is nog altijd duidelijk aanwezig (In De Stad), de rappers kloppen zichzelf geregeld vol overtuiging op de borst (K.G. De Show) en op het gebied van storytelling schudt zeker LostLay de verhalen nog ogenschijnlijk moeiteloos uit de mouw (Toritelling (inleiding) en Strontbeu).

DJ Vindictiv zorgt er met hulp van Lostsun (vijf tracks) en DJ Optimus (één track) voor dat Halve Literatuur ook productioneel staat. De meeste tracks zijn door de afstemming tussen de sfeervolle producties en de tekstuele inhoud mooi afgewerkte gehelen. De titeltrack is een hoogtepunt, mede door een toffe, eerder door Kno (CunninLynguists) gebruikte, fluitsample. De rappers voelen deze productie perfect aan en vooral Vinnie gaat helemaal los met veel literatuurverwijzingen in zijn verse. Op Poets De Plaat versterkt de chaotische, haast paranoïde makende, beat vol scratches de achtervolging die de mc’s beeldend en gedetailleerd beschrijven. En de duivelse gedachten op Bezeten matchen met de harde en dreigende productie, die doorspekt is met geluidseffecten en (hiphop)horrorsamples.

Halve Literatuur is een album waar meer over nagedacht lijkt dan voorganger Flessepost. De spontaniteit en het enthousiasme zijn echter niet verdwenen en LostLay en Vinnie de Boef doen vooral waar ze goed in zijn: een lekker potje rappen. Natuurlijk zorgen Junior en de altijd rauw klinkende KD op de 0118-Vier reünie K.G. De Show voor nog meer afwisseling, die naar meer tracks in de oude bezetting smaakt. Echter, op een enkele minder spannende track na (Gemiste Kansen), halen Vinnie en Neger R. de Vries, zeker met de betere producties als backbone, een nog hoger niveau dan voorheen.

Voor de liefhebbers aan wie Halve Literatuur door de feestdagen even voorbij is gegaan, het album is te bestellen bij DJ Vindictiv.

Tracklist
01. Toritelling (inleiding) (productie Lostsun)