Not For Profit Presents – Not For Profit 3

Wanneer je je ogen laat vallen op het lijstje artiesten, zullen sommige misschien fanatiek nee schudden bij de eerder gemaakte opmerking dat dit project vooral bestaat uit jonkies in de hiphop. Grootste reden daarvoor is hoogstwaarschijnlijk rapper Pharao, die verre van een jonkie in de hiphop is en al meerdere projecten op zijn naam heeft staan. Ook MC Fit is natuurlijk welbekend, maar heeft naast zijn ondersteunende taak die hij had tijdens het opnameproces en een minimale bijdrage in de vorm van een refrein op de possecut, niks in te brengen op de plaat. Nieuw talent is wat de klok slaat voor nu.

Na een lekkere scratch intro van DJ Kalie knalt de possecut er gelijk in. Met een fraaie productie van producer Hayzee en een duidelijk aanwezige competitieve instelling van de rappers tegenover elkaar is het gelijk genieten geblazen. De toon wordt heel duidelijk gezet met deze track. Mede daarom is het geen best for last deze keer, maar eerder best at first, omdat de groep tezamen heerlijk schinet, maar onderling nogal verschilt qua niveau wanneer er gekeken wordt naar de solotracks die eenieder heeft.

Allereerst: Jewah. De productie van het eerste nummer zorgt ervoor dat een zoetsappige tekst wordt omgetoverd tot een uptempo geheel, inclusief een snelle flow die veel weg heeft van die van Dio. Hitgevoelig, maar niet zeer interessant, in tegenstelling tot het pakkende laidback nummer Niets. Een meer hongerige MC lijkt D. Lipps, met twee sterke nummers die inhoudelijk minder gewichtig lijken, maar wel de drive laten zien van een serieuze, opkomende rapper.

Met klaarblijkelijk iets minder inspiratie komt Steph met het eerste duidelijke minpuntje van de CD. De clubanthem Vanavond staat bomvol met cliché-zinnen en het inspiratieloze refrein helpt ook niet echt. De onlangs gevestigde naam Zwart Licht staat ook op de compilatie en haalt het niveau dan ook weer een stuk omhoog. Het moet wel gezegd worden dat Epoch niet het niveau heeft wat recent materiaal van de groep wel bezit. Een verademing is het dromerige Welterusten dat de rust beschrijft die het drietal voor zichzelf bewaart tussen alle drukte van vandaag de dag.

Pharao is next en verspilt eigenlijk een van de twee kansen met Inslag, een track die niets meer en niets minder is dan een introductie van waar deze man toe in staat is met woorden. Dit wordt wel rechtgetrokken met Leven Om Dood Te Gaan, een track over een jong meisje in de problemen. Skinto en Craz-E zijn dan ook een hele omschakeling en komen redelijk energiek voor de dag op de kale productie van Skinto zelf. De uptempo afsluiter laat misschien nog wat te wensen over met wederom een ietwat inspiratieloos refrein en dito verse.

De structuur van Not For Profit zorgt er enerzijds voor dat je per rapper gelijk goed kennismaakt met deze persoon, maar maakt het anderzijds een onsamenhangend geheel. Daardoor krijg je het idee te luisteren naar een auditie van verschillende MC’s die je twee duimen omhoog of omlaag geeft. Desondanks is het project een mooie kans voor beginnende MC’s in de schijnwerpers te treden, alhoewel sommigen ondertussen al hard werken aan een groeiende reputatie.

01. DJ Kalie – Spintro
02. Jewah, D. Lipps, Steph, Zwart Licht, Pharao, Skinto & Craz-E Ft. MC Fit – Zeg Het Voor Ze
03. Jewah – Ik Wil Jou