Nijmegen presents: Rhymegen

Bij releases als deze ligt de lat vanzelfsprekend wat lager qua verwachtingen en schept de hoop op het ontdekken van nieuwelingen een beter vooruitzicht. Aan de tracklist te zien zijn het stuk voor stuk onbekende en niet eerder geziene namen, en dat schept op zijn tijd mogelijkerwijs weer wat aarzeling en twijfelgevoelens bij een aantal mensen, al voordat de cd de cd-speler bereikt. Dat de benadeelde voorspellingen de angst voor een teleurstelling vergroten is een ding dat zeker is, óf de rappers moeten heel wat in hun mars hebben. Hier wordt de cd in ieder geval opgezet zonder deze verwachtingen, maar voldoen ze er wel aan.

Het nummer Er Hangt Iets In De Lucht, dat meteen inkomt nadat de korte intro achter de rug is, is gelijk ook een van de beste nummers van deze compilatie. Het buitenissige van de Nijmegenaren zoals we dat kennen van die grotere partij in dit muziekgenre is zeker aanwezig wanneer er Nederlands wordt gerapt. Alhoewel dit alles op een kleiner en lager niveau zit bezitten rappers als NoSense, Smeergeld en vooral Bigs diezelfde aanpak en extravagante, aparte tekstuele verwijzingen waar de Nijmeegse mode zo om bekend staat.

Sommige rappers op dit project slepen zich simpelweg nog heel gebrekkig en knullig door hun tracks heen. Het ontbreekt vaak aan overtuigingskracht en zelfs aan het basisprincipe dat gaat onder de naam “de flow”. L.N.B. is hier een perfect voorbeeld van. Vooral wanneer er in het Engels gerapt wordt, is het jammer genoeg zonneklaar dat we te maken hebben met een Nederlandse rapper die overduidelijk bezit over een vaderlandse tongval. Ditzelfde is het geval bij het nummer Cash In My Hand van Overdose en dit in combinatie met houterige delivery’s doet alles eenvoudig gezegd verreweg van lekker laten klinken. Ik Ben Ik En Jij Bent Jij, ingerapt door een dertienjarige MC onder de naam Forrest, ligt ondanks zijn simpliciteit en eenvoudige delivery dan weer wél lekker in het gehoor.

Laatstgenoemde geeft zo ongeveer de kwaliteit en het niveau aan van Rhymegen en dat is niet bepaald positief te noemen. Positieve uitschieters zijn op één hand te tellen. Dit maakt dat wanneer mensen sowieso door een eerste luisterbeurt komen, een tweede beurt veelal uit de weg zullen gaan.

01. Bigs & Blacksheep – Intro
02. De-P, NoSense & Bigs – Er Hangt Iets In De Lucht
03. L.N.B. – Geen Liefde Op Straat