Negativ – Negativitijdperk

Negativ presenteert een collectie tracks die veelal bestempeld kunnen worden als urban en hip-pop. Wellicht twee termen waarvan menig hiphopper spontaan uitslag krijgt, maar enerzijds betekent dit wel dat tracks lekker in het gehoor liggen van gelikte drumbeats, gitaarlijnen op “Hou het echt” tot meezingrefreinen van R&B nachtegalen Sat-R-Day op “Lukt je toch niet”. Anderzijds is het allemaal net wat te voor de hand liggend en nagebootst van Amerikaanse hitmachines. Op “Dingen gedaan” evenaart hij de rapsnelheid van Twista, “Pimp” is een lijflied waar Snoop er al een dozijn van uit zijn mouw heeft geschud, terwijl producer Georgio Tuinfoort Dr Dre dupliceert op “Je weet niet wie ik ben”.

Door veelvuldig gebruik van simplistische metaforen en hyperbolen daalt de kwaliteit regelmatig naar een bedroevend niveau. Dikdoenerij is een standaard hiphop begrip en Negativ doet weinig moeite om zich te onderscheiden van de doorsnee punchlines over gangsters, vrouwen, drugs en geweld. Schijt aan alles, als de haren in mijn bilspleet / kloten dik groter dan de kluizen van Bill Gates / Kom ik met mijn clique dan neem je de benen bitch / Alsof het een tocht door elf steden is, rijmt Negativ op “Negativitijdperk” over een productie van Tuinfoort, die wederom vastklampt aan zijn sound van een zware bass en pianoriedels.

Dat de goedgebekte rapper een klein hart heeft blijkt wanneer hij zich presenteert als een verhalenverteller en hij de hand in eigen boezem steekt op het aangrijpende “Onbreekbaar”. Ook sociale problemen en beperkingen voor de minder bedeelden worden aangekaart terwijl hij zichzelf op “Niks is wat het zijn moet” en “Kijk eens om je heen” als een soort van rolmodel of voorlichter neerzet. Over een kille vioollijn gaat Negativ op “Loyaliteit” wat nader in op zijn aanvaringen met onder andere Lange Frans, die verrassend genoeg zijn stem leent op “Alles wat je hebt”.

Het einde van een tijdperk waarin Negativ te boek stond als een onhandelbaar individu mag dan wel aangebroken zijn, toch is het positiviteitsperk nog niet geheel ingeluid. Om een nieuw tijdperk in te gaan zal hij meer rust in zijn songs moeten brengen en met frisser materiaal moeten komen. De pieken uit gouden hiphop tijdperken zijn immers zodanig uitgemolken dat ze in de hedendaagse muziek als dalen gezien worden.

01. Negativitijdperk
02. Onbreekbaar
03. Dingen gedaan