Motion Man – Clearing The Field

“And then I was with Kurt, right, and we was on our way to the spot, and he throw in that track, right, and I just started straight flowin’ on ’em”. Dit is het intro praatje van de track “Straight Flowin’ On ’Em”. Deze titel geeft gelijk weer wat een van de basisingredienten is van Motion Man, West Coast chille flows met een nadrukkelijke West Coast accent. Maar laat je niet afschrikken het draait hier niet om de West Coast stijl van de g-funk zo gevierd door Dre, Snoop en al die andere doggies. Het draait hier om Motion Man wel te spreken, de man wiens tong continue in motie is. Een verfrissende benadering in tekst en flow en met dit album zeker een belangrijk figuur in de West Coast underground scene is.

Je denkt misschien Motion Man: “Who da fuck is that?” Nou, als je je hiphophuiswerk netjes heb gedaan zul je weten dat Motion loslippig is geweest als gastrapper bij onder andere Kool Keith en Dr Doom. Zijn grootste bekendheid verwierf hij als tweede mc op “We All Over” van het album “Masters Of Illusions”. The Funky Redman ook wel bekend als Kut Masta Kurt die ook vaak Kool Keith assisteerde, produceerde Clearing The Fields in zijn geheel. De beats zijn funky, losjes en gaan lekker mee met de flow van Motion Man.

Dit album is goed voor de zomer maar doet ook de kou verdwijnen in de winter. Je zit continu met je oren gespitst vanwege de beats die om aandacht vragen en de doldwaze bewegingen die de raps maken in je gehoor. De gehele cd blijft de swing erin, de enige die Motion overtroeft qua flow is gastrapper Biz Markie die echt pan uit swingt in het nummer “Hold Up”. Vrijwel alle nummers zorgen ervoor dat je hoofd gaat knikken en je voetjes weer es los gaan, stil blijven zitten is verboden en onmogelijk.
De gastbijdragen met E-40 en Planet Asia respectievelijk “Reason 2 Panic” en “Face 2 Face” zijn wat zwaardere en krachtigere kopschudders. De voorgenoemde gasten dragen bij aan sterke nummers op dit al sterk albums. E-40 flowt opmerkelijk anders maar toch lekker en Planet Asia is ook een zeer welkome factor. Natuurlijk is er een gastbijdrage van Kool Keith, zeker een must en dat gebeurt in “We Work Styles” waarin ook L.C. zijn woordje doet. Zeker een dope nummer maar het haalt het niet bij de klassieker “We All Over”.

Al met al is dit een zeer goed album, ik kan eigenlijk geen nadelen noemen. Zelfs de skits zijn naar meerdere keren beluisteren grappig. Het enige nadelige zou zijn als je de flow niet dope vind dat je dit album echt klote gaat vinden. Maar laten we hopen dat dit niet het geval zal zijn.

*

01. Action Figure Intro
02. Straight Flowin’ On ‘Em