Most Hifi – Everything’s gonna be allright

Met Chuck D als een soort beschermheilige boven zich, is het logisch om het verband te leggen tussen Most Hifi en The Impossebulls, een groep jonge volgelingen van Chuck D. Waar de MC’s van die groep echter kampen met een gebrek aan skills, is de invloed van de PE-voorman duidelijk voelbaar in de muziek. Dat komt die cd zeker ten goede. Is hier ook sprake van bij Everything’s gonna be allright, de debuutcd van Most Hifi?

Most Hifi bestaat uit de producer/MC’s Mecca en Vel, ondersteund door platendraaier DJ Frost. Tijdens de eerste luisterbeurt wordt meteen duidelijk dat Chuck D’s invloed zich vooral beperkt tot de sound, te typeren als oldschoolhiphop. Een vergelijkbare mindstate komt op het album niet echt tot uiting, omdat de meeste tracks niet erg diepgaand zijn.

De cd is moeilijk in een kader te plaatsen. De sound is overwegend zwaar en de lyrics zijn no-nonsense. Op sommige momenten beweegt de cd zich meer richting clubhiphop met een reggaeondertoon. De rappers vragen zich overigens ook af of het bewandelen van een gulden middenweg niet de beste route is: “Is it all about pimpin, or is it all about preachin, is it all about takin, or is all about teaching?”. Helaas blijft het bij het stellen van de vraag. Een duidelijke stellingname ontbreekt, waardoor Most Hifi zichzelf verdoemt tot het nietszeggende midden.

De wisselvallige producties zijn overwegend onorigineel en monotoon. Ze klinken wel samenhangend, maar een minpunt is dat deze cohesie voornamelijk wordt gewaarborgd door het midi-geluid dat de beats kenmerkt. Het geheel is daardoor nogal statisch en lomp. Een rauwe track als Paperchase komt dit ten goede, maar het meer partygeoriënteerde Let It Be, voorafgegaan door een geinige skit, wordt hierdoor nogal uit z’n verband getrokken.

Is het dan allemaal waardeloos? Dat niet. De flows lopen lekker over de beats en ook de rijmschema’s zijn in orde. Het grootste minpunt aan de cd is echter, dat het nergens overhoudt. Noch op het vlak van lyrics en flows, noch op het vlak van producties wordt de luisteraar verrast door vindingrijke hoogstandjes. Tevens is het album conceptueel niet erg doordacht. Tel daarbij op dat de meeste tracks nogal op elkaar lijken, om tot de conclusie te komen dat Most Hifi een middelmatig debuut heeft gedropt, dat eigenlijk niets toevoegt aan de collectie van de meeste heads.

Tracklist
02. No Hook
03. Be Alright