Monsta Island Czars – Escape From Monsta Island!

Al eerder verschenen er o.a. op MF Doom’s Operation Doomsday en King Gheedorah enkele snoeiharde tracks in collaboratie met ‘the Monsta Island Czars’ a.k.a. M.I.C., een rap formatie bestaande uit Kamackeris, King Caesar, Megalon, Rodan, King Ghidra, Kong, Spiga, en Gigan. Nu droppen de Czars hun 20 tracks tellend debuut album Escape from Monsta Island.

Op dit album nemen MF Doom en X-Ray de gehele productie voor zich… en hoe! Duistere maar swingende baslijntjes waarover mysterieuze strijkers en rauwe, atmospherische samples uit oude films en cartoons gedrapeerd zijn, ondersteund door ritmische secties van schuurpapier niveau, het strijdperk van een monsterlijke verbale-canonnade. Kortom apocaliptische funk zoals we van Doom en compagnions gewend zijn.

De tracks zijn onderling goed afgestemd en doen niet voor elkaar onder, hoewel er naar mijn idee toch een paar uitspringen. De pulserende sound van Witchcraft straalt een soort ingehouden energie uit met een ongewoon accent op de hi-hat percussie, vervolgens Mic Line waarop Ghidra zich laat gelden met dope lyrics: It’s king Ghidra, the no ass getter / still qualify as a world class spitter / … / and I heard it trough the mic line / that crews don’t even write rhymes / an’ I hope that they get much better / yes I dooo-ooo-oooo

Over de spooky pianotonen, donderslagen en druiperig vettige beat van Became a Monster spreidt Spiga zijn gedachten. Damn, dit nummer heeft gewoon iets aparts. King Caesar spit met Kamackeris over de ruige beat van Out my mind die uitloopt in duistere violen waarover Megalon een soort spoken word dropt. Make it Squash, ja, dit moet wel het hype-nummer van het album zijn, meesterlijke beat met stoffige vioolsamples.

Ander leuk werk is geleverd op Sumthin to prove en de door 70’s synths begeleide funk van Comin at you Escape From Monsta Isle is een frisse track met lichte drums en melodieus samplewerk, Kamackeris ript op Take Controll, Kong is te bewonderen op Warning en om je oren even te relaxen na all het sonisch geweld is er Under Pressure. Alle nummers zijn zeer zeker van niveau maar missen naar mijn idee soms de identiteit die ze moet onderscheiden van de rest van de tracks.

Dit album is hardcore. Straight up spugen op de microfoon gedefinieerd. Geen abstract gelul, geen fake thuggin’. Dope om enkele uurtjes op te viben… zeker qua sound, toch kan ik het niet als een compleet meesterwerk kan bestempelen. Zeker, alle tracks zijn rauw en dope, plus de MC’s flowen als een doorbroken dam… daar blijft het lyrisch gezien echter bij.

01. What’s The Name Of This Place?
02. M.N.Y.A.
03. F@ck Y’all Niggas