Monotypes – In Stereo

Monotypes is een project van eigen bodem wat bestaat uit de MC’s Advance en Inf, DJ Danjah en zangeres Evelien. Na vele optredens en dit album “In Stereo” is het project afgerond en is ieder druk bezig met solo projecten. Dit Engelstalige album telt 16 tracks met Advance verantwoordelijk voor de producties.

De intro zet direct al de toon die het gehele album verder niet veel zal veranderen. Er wordt een revolutionaire weg ingeslagen op “MC’s on a Mission” waarbij het unieke stemgeluid van Inf goed gekenmerkt wordt dat iets weg heeft van Eyedea. Tracks als “Love for the World”, “Growing Pains” en “Wondering” zijn wat rustiger en liggen fijn in het gehoor in tegenstelling tot “Boogie Bouncers” wat een vrolijke party track is, maar tekstueel niet altijd even duidelijk. “Panic” is een lekkere banger met een vleugje Rock dat naar mijn idee iets weg heeft van het Dilated Peoples sound. Je krijgt concious hiphop voorgeschoteld met variërende onderwerpen, maar ook persoonlijke issues zijn niet weg te denken al weten deze niet altijd even boeiend te blijven, waardoor de kans onstaat dat je snel gaat skippen. Je krijgt ook twee interludes of zoals ze op dit album worden genoemd: “rudeinterludes”. De reden dat ik dit noem is omdat de meeste skits en interludes vaak irriant zijn en weg geskipt worden. Deze zijn juist rustgevende instrumentals die men naar mijn idee vaker mag gebruiken. Zangeres Evelien weet onder andere goede zuivere invulling te geven in het dromerige refrein van “Love for the World” wat voortborduurt op een zachtaardig, soulvolle productie van Advance.

Met zijn driekwartier durende speelduur krijg je frisse hiphop, recht voor zijn raap maar weet helaas te weinig overtuigen om bij te blijven. Potentie zit er zeker in. Vergelijkbaar met acts als Ugly Duckling, Unknown Prophets en heavyweights Dilated Peoples zullen de ‘Monotypes’ al dan niet solo muzikaal verder komen. Zo wist Inf eeder al furore te maken met zijn goed ontvangen solo album “Repeasant”

01. Intro Instereo
02. Mc’s on a Mission
03. Killing Me