M.O. & Brakko – Koester

M.O. & Brakko hebben een drukke periode achter de rug. Nadat het duo op DVD 15 een geslaagde vervanger voor Lost Rebels bleek te zijn, kwam natuurlijk de alles veranderende overwinning bij de Grote Prijs van Nederland in Paradiso. Dit zette M.O. & Brakko op de kaart en sindsdien heeft het duo op grote line-ups als Roffest en Smoelwerk gestaan. Inmiddels dateert het laatste album echter alweer uit maart 2008 en dus is het, met het tweede album in het vooruitzicht, tijd voor nieuw materiaal om zo te proberen een grotere doelgroep aan te spreken.

De stijl van M.O. & Brakko liegt er echter nog steeds niet om: de gesamplde beats zorgen nog steeds voor een boombap-sfeer rondom het album. Dit keer zijn alle beats afkomstig van RavenBros, wat zorgt voor een duidelijke stijl rondom het album. Het lijkt er dan ook op dat de gewenste sound gevonden is: daar waar op Catharsis nog verschillende soorten beats zijn te vinden, kennen de beats op Koester een meer eenduidig geluid. Hierdoor is de plaat een beter samenhangend geheel, wat het album kwalitatief beter maakt dan Catharsis. Koester en Inshallah zijn kwalitatief de sterkste tracks, maar ook op een track als Hart Zegt komen M.O. & Brakko, mede door opnieuw een goede beatkeuze, erg goed tot hun recht.

Tekstueel zal het album echter nog niet voor iedereen het gewenste niveau hebben, maar eigenlijk hoort dit een beetje bij de stijl. De boombap van M.O. & Brakko heeft geen diepgaande teksten nodig. Statements worden wel gemaakt en worden dan vol zelfvertrouwen neergezet waardoor het geen verdere uitleg vereist. “Check de recessie: het is geen kwestie van tijd, want als je het mij vraagt, is het een kwestie van schijt”. Een line als deze zal voor velen oppervlakkig overkomen, maar een verdere uitleg zal niet in het plaatje van M.O. & Brakko passen. Dit zorgt juist voor een eigen stijl in de teksten en vormt een leuk geheel. Ook de aanstekelijke refreintjes zijn nog steeds aanwezig waardoor je, zoals bij Handen Omhoog, al gauw mee knikt op de track. Het duo moet er echter wel op letten dat dit niet eentonig wordt naarmate dit soort refreintjes blijven terugkomen.

Tot slot valt op dat M.O. & Brakko zich, in tegenstelling tot andere rappers uit Zuidoost, niet mengen in de politieke heksenketel rondom de schietpartijen in Zuidoost. Een goede keuze, want dit album spreekt voor zichzelf en staat boven deze gebeurtenissen. Koester is een plaat om te koesteren; een goed voorproefje naar het uiteindelijke album dat er zeker aan zit te komen.

01. Handen Omhoog
02. Hart zegt
03. De recessie