M.O. & Brakko – Catharsis

M.O. (Mohammed Oemar) & Brakko (aka Brakko Trixxx) is een duo afkomstig uit Amsterdam Zuid-Oost. Met Catharsis leveren ze een album af wat je qua sound doet denken aan de boombap uit de jaren ‘90. Enerzijds brengen de heren braggin’ & boastin’ teksten, anderzijds leggen ze er een kritische noot in. Daarnaast gunt het duo de luisteraar ook nog een kijkje in het dagelijks leven van deze Amsterdammers.

Het is vrij duidelijk dat de twee bewust hebben gekozen voor een bepaald kader: sampling based beats met duidelijke teksten. Brakko zelf is verantwoordelijk voor vier beats, terwijl Spliff-A-Track en Raven Brothers ook een noemenswaardig deel voor hun rekening nemen. Catharsis herbergt een duidelijk herkenbare sound, wat geen overbodige luxe is voor de luisteraar. Je weet na track een waar je aan toe bent en wat je dus kunt verwachten. Tekstueel is het hetzelfde liedje. Er is geen plek voor wollig taalgebruik of diepzinnige theorieën op dit album. Het is vaak een eenvoudige opsomming van hersenspinsels die regelmatig spijkers met koppen slaat.

Toch is het tekstueel niet altijd rozengeur en maneschijn. Want helaas voor M.O. & Brakko zijn de teksten soms te oppervlakkig, waardoor dit na een tijdje zich tegen hun gaat werken. Na een paar keer luisteren heb je het qua teksten wel weer gehoord en moet je genoegen nemen met de heerlijke beats. Nou moet dat geen probleem zijn, maar teksten die vragen om een tweede, derde of misschien wel vierde luisterbeurt dragen bij aan de kwaliteit van een nummer. Soms is het tegenovergestelde aan de hand. Op een of twee tracks verklaren dat je graag wiet rookt, a la. Maar de luisteraar heeft er waarschijnlijk geen behoefte aan om dit vaker te horen.

Wat wel een sterk punt van Catharsis vormt zijn de maatschappijkritische tracks. De Stelling, 8 Zondes en Waarom Vertel Ik Je Dit? vallen in positieve zin op. Het duo neemt geen blad voor de mond en zet zich openlijk af tegen racisme, de politiek en de overvloed waarin we leven. Gelukkig is er ook nog ruimte ingeruimd voor kritische zelfreflectie: „Lang leve de lol/ we hebben geen honger, geen dorst/ Maar we vreten ons vol/.

Nee, Catharsis is geen product met veel tierenlantijnen en/of bijzonderheden. Tegelijkertijd is dat ook weer de zwakte. Toegegeven: ieder voordeel heeft zijn nadeel, maar tekstueel is het te vaak te mager. In potentie klopt het plaatje. Dit duo zet gewoon een rauwe sound neer die voor veel hiphopliefhebbers herkenbaar is. Het zou me niet verbazen als de volgende plaat meer potten kan breken. Brakko gaf zelf al aan dat dit nog niet is wat het moet zijn. Het is de vraag of je bereid bent daarop te wachten. Geef in de tussentijd maar Op De Boom bap een luisterbeurt. Voor de verandering heeft ondergetekende het beste voor het laatst bewaard, proost.

01. Pluk de Dag
02. Staat en de Straat
03. Op de Boombap