Missy Elliot

Aangezien Missy Elliot zich amper aan de andere kant van de grote plas begeeft, maakte urban Nederland gretig gebruik van de mogelijkheid zich een liveshow voor te laten schotelen door Misdemeanor.

Het feit dat Missy met haar eigenzinnige stijl de hip-hop clichés aan haar Adidas Respect M.E. laars lapt bewees ze maar weer eens met het onlangs uitgebrachte The Cookbook. En met onder meer vijf topplaten, een TV-show, eigen kledinglijn en het contracteren van talentvolle artiesten heeft Missy een imperium voor zichzelf gebouwd. Enfin, het succesverhaal is bekend. Over haar live show tastte een ieder echter nog in het duister.

Duister had het tijdens het voorprogramma best mogen blijven, want wie stiekem hoopte op een vette openingsshow van Ciara kreeg het zwaar te voorduren. Een simpele R&B zanger wist de aandacht van het publiek niet te trekken, waarna de zoveelste Jodeci imitatie hun muziek kwam promoten door hun sixpack te verkopen. Na de langdradige opening acts kwam er een DJ die met zijn playlist een aardig work-out plan voor het publiek op touw wist te zetten. Een redelijk gevulde zaal deed even gek op hits als “Lean Back” en “Golddigger”, al kwam men daar natuurlijk niet voor. Na een aantal keren afgewimpeld te zijn met “Missy komt zo! Laat je nog effe horen dan, ze heeft er zin in!!” had het publiek er genoeg van en hing er een verveelde sfeer. Action speaks louder than words, moet men hebben gedacht. Maar nadat de lichten voor de zoveelste keer gedimd waren en er een box met rook en dansers op de bühne kwamen, leek die actie dan eindelijk te beginnen.

Ze was nog niet eens hersteld van een beenoperatie, maar desondanks vloog een sympathieke Missy over vanuit de US om de Amsterdamse HMH te rocken. Haar dope kledinglijn draagt het dan wel als naam, maar nadat Missy Elliot het podium strompelend en beklom dwong ze het dubbel en dik af: respect. Dat respect verminderde echter aanzienlijk naarmate de show vorderde. De eerste nummers bracht de femme fatale prima; de pompende beats van uitblinker “We Run This” sloegen in als een bom en het stemgeluid van Missy klonk scherp. De zaal ging los en Missy leek het slechte voorprogramma en lange wachten te compenseren. Vervolgens zakte de show echter als een kaarthuis in elkaar. Nummers als “The Rain”, “Pass That Dutch”, “Lose Control” en “Get Ur Freak On” werden abrupt afgekapt. Songs van haar laatste album, waaronder “Meltdown”, waren na het eerste couplet alweer voorbij. Ook het nummer dat op werd gedragen aan de te jong gestorven R&B legende Aaliyah had een mooie achterliggende gedachte, maar de rommelige uitvoering ervan gaf een nare bijsmaak.

Ergens tussendoor droeg Missy het publiek op de buurman aan te kijken en deze “Don’t talk to me, I’m focusing” mee te delen. De hiphop superstar zelf focuste zich echter totaal niet op de muziek. Niks zingen of rappen. In het krappe uur waarin Missy op het podium stond verspilde ze de kostbare tijd liever aan andere onzin. Rondjes rijden op haar gepimpte invalidenwagentje en langs de dranghekken strompelen. Haar liefde uiten voor het walhalla voor junkies, Amsterdam. Of het introduceren van Jessica, die verkleedt als backpacker een redelijke cover van “Killing Me Softly” neerzette. Om nog maar niet te spreken over haar zangpartner die met “Ordinary People” John Legend poogde te overtreffen.

De rode draad van Missy’s show was haar leger van dansers, die wat aardige moves presenteerden. Leuk die sportieve Adidas outfits, maar de organisatie vond het blijkbaar niet nodig de gebruikelijke stand met merchandise op de gang te plaatsen. De enige exemplaren die men van Missy’s kledinglijn kon bemachtigen werden door Misdameanor zelf, na lang getreuzel, het publiek in gesmeten. Vervolgens plofte Missy weer neer op haar wagentje om weg te gassen en niet meer terug te keren. Een toegift kwam er niet. En het feit dat daar totaal geen animo voor was zegt genoeg.

Hoogtepunt(en): Openingsnummer “We Run This”
Dieptepunt: Duur van de show, de afgekapte nummers en de ellenlange interactie met het publiek
Bier: 2 muntjes