The Mighty 8 – Hiphop & soul from a ladies perspective

Rosa Ana, Neenah, Senna, Ntjamrosie, Jav’lin, Sage, Giovanca en Sabrina Starke willen als Mighty 8 duidelijk maken dat goede hiphop en soul niet perse een mannenaangelegenheid is. Deze dames zonder deal krijgen van het Nationaal Pop Instituut de kans om hun gevarieerde talenten aan een groter publiek te presenteren door middel van een tour en het album Hiphop & soul from a ladies perspective.

Het is vooral de enorme verscheidenheid die de acht op de cd laten horen, die zorgt voor een aangenaam geheel. Zo heeft Sabrina Starke, nummer twee in de categorie singer/songwriter bij de Grote Prijs 2006, een mooie soulstem. Haar lovesong Romeo & Juliet is een (mier)zoete openingstrack, maar wel eentje die de lat voor de andere dames hoog legt. Giovanca gaat op haar eigen manier mee met dat niveau. Ze zorgt met een wat luchtigere manier van zingen en een positieve boodschap op You can do it voor een heerlijk feelgoodnummer.
De opvallendste bijdrage aan het album komt van Ntjamrosie. De in Kameroen geboren zangeres levert met Squeeze the breeze slechts een niet meer dan redelijke track af, maar op het in Bulu gezongen Bia Yon komt ze helemaal tot haar recht. Het nummer begint met alleen percussie en werkt in een paar minuten toe naar een climax waarin Ntjamrosie je meeneemt naar West-Afrika.

Hiphop is, nog veel meer dan soul, een genre waarin vrouwelijke artiesten nogal weinig aandacht krijgen. Jav’lin laat op haar twee nummers horen dat een gebrek aan aandacht in haar geval niet terecht zou zijn. Haar bezorgde kijk op de toestand waarin hiphop verkeert, brengt ze overtuigend, al is het jammer dat we het op Hip Hop met slechts één verse moeten doen. Walk with me is de beste track van de hele plaat. Haar steun aan een Amerikaanse terdoodveroordeelde wordt prachtig begeleid door de pianomelodieën in deze productie van Neenah en Sage. De soepele flow van Jav’lin en de subtiele achtergrondzang maken het nummer af.
Voor Nederlandstalige hiphop moeten we zijn bij de halfchileense Rosa Ana. Haar brag en boast tracks Zwaardwerk en Rauw vlees leunen zwaar op de producties. Vooral de dreigende beat die Rackador Records voor eerstgenoemde track maakte, is dik in orde. Qua teksten en flow is ‘RA’ niet bijzonder, maar haar straatstijl past goed bij de beats en is een goede afwisseling voor deze cd.
Het is jammer dat Sage, die met haar twee songs (het relaxte R&B-nummer Ready en de Nederhoptrack Tot het licht wordt) wel erg veelzijdig probeert te zijn, een mindere hiphoptrack aflevert. Het avondje uit dat ze beschrijft, is namelijk totaal niet boeiend.

Voor mensen die vooral hiphop willen horen, is er buiten dit nummer, het afsluitende The Mighty 8 anthem en de muziek van Jav’lin en Rosa Ana niks meer. De R&B/soul is in vergelijking met rap oververtegenwoordigd op deze plaat. Af en toe is het net iets te zoet allemaal, maar het merendeel van de tracks luistert lekker weg en er is genoeg afwisseling aanwezig. Het is wachten op soloalbums van de dames om te zien wie ook een hele cd kan blijven boeien.

01. Sabrina Starke – Romeo & Juliet
02. Giovanca – You can do it
03. Sage – Tot het licht wordt