MF Grimm – American Hunger

Vanuit Brabant naar Groningen rijden en tot Drenthe terug, één deel van de Lotr trilogie bekijken, een goedlopende bevalling bekijken, anderhalve voetbalwedstrijd bekijken inclusief commentaar, een paar wollen kousen brijen, de langste drol ooit draaien, een goede pot neuken, uitgebreid dineren, dronken worden: allemaal zaken die je in drie uur kan doen die meer voldoening geven dan het luisteren naar American Hunger.

Theoretisch is het uiteraard wel mogelijk voor een driedubbelalbum om boeiend te zijn, maar iedereen in zijn gezonde verstand kan weten dat een project als American Hunger onmogelijk kan slagen. Voor het eerst in de geschiedenis van hip hop komt er een driedubbelalbum uit. Hip hop dubbelalbums zijn al vrij schaars, en geslaagde nog minder. Goede dubbelaars zijn ongeveer op één hand te tellen, zelfs grootheden als Jay-z en Nas faalden bij hun pogingen om twee schijfjes achter elkaar interessant the houden.

Underground held / oldschool legende / rolstoelrijder / labeleigenaar MF Grimm denkt drie cd’s wel vol te kunnen krijgen. Als American Hunger net zo divers is als de occupaties van Grimm zou het misschien wel lukken. Grimm heeft in ieder geval een goed concept bedacht en verdeeld over de drie schijven. Breakfast, Lunch en Supper verdelen Grimm’s honger van 60 (!!) nummers lang over het project. Er is echter een probleempje met het concept van Grimm: je hoort er niet veel van terug in de nummers. Grimm heeft onderwerpen genoeg: politiek, de samenleving, ziektes, persoonlijke relaties, etc. maar er is weinig samenhang tussen de nummers. Die samenhang was essentieel geweest om van American Hunger een succes te maken. Nu is het vrijwel onmogelijk om door de drie albums heen te komen. In het geheel van de 60 nummers zit potentieel een topalbum, er zitten echter meer dan 40 nummers omheen die ik er liever niet bij had.

Grimm is absoluut geen slechte rapper en de muziek is op zijn slechts “niet interessant” en op zijn best echt goed. Maar 60 nummers lang is een uitputtingsslag die je niet voor de lol aangaat. Grimm heeft het dan ook nog tegen zich, dat hij een vrij langzame manier van rappen heeft waardoor de aandacht snel verslapt. De beats dienen voornamelijk als ondersteuning van de raps, dat is bij Grimm altijd zo geweest en dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar ook dat helpt er niet bij om American Hunger aangenamer te maken.

Het is moeilijk om een dergelijk negatief oordeel te hebben over dit project, maar het is niet anders mogelijk. Grimm is duidelijk niet de persoon om drie albums te vullen. Zowel zijn manier van rappen als de beats lenen zich daar niet toe, ook al zijn deze niet per definitie verkeerd. Als Grimm een beetje zakenman is dan maakt hij een “best of American Hunger” en dan zal het oordeel een heel stuk positiever zijn. Deze mammoet van een plaat gaat stof vangen diep achterin de platenkast.

01. American Hunger (BREAKFAST)
02. When Faith Is Lost
03. Page Six