Mestizo – Life Like Movie

Galapagos4 heeft zojuist een een grote promo-tour door Europa afgesloten. Een van de MC’s die hier deel van uitmaakte is Mestizo. Deze gast afkomstig uit California is een opvallende vertoning binnen de crew. Met zijn nieuwe album ‘Life Like Movie’ gaan we luisteren of hij dit ook is op muzikaal gebied.

Mestizo is en blijft een mysterieuze man. Hoewel het album niet echt zo klinkt, heeft het wel een opvallende opzet. Dit komt enerzijds door de totaal verschillende producties van voornamelijk Dr Jones, Meaty Ogre, Om, Dwight Lightning en Maker, anderzijds komen we nummers tegen die puur instrumentaal zijn, tracks die slechts korte raps bevatten en gewoon die volle nummers.

Met 21 tracks moet je wel een aantal dope dingen tegen kunnen komen. En dat doe je ook. Check bijvoorbeeld ‘Eyes See Through You’. Hierop komt Mestizo 100% tot zijn recht wat de combi flow en beat betreft. Dikke props gaan hier naar Meaty Ogre die hier met panfluit geluiden een mooi stukje productiewerk neerlegt. ‘The Price of Life’ begint wat suf, maar na een minuut introduceert een pianospel een lekker stuk donkere underground. Gelukkig zet dit door in het daaropvolgende ‘Out of Place’.

Met ‘When The Camera’s Off’ overspoelt Mestizo je met lyrics op een heerlijke jazzy productie door Maker. Een gevoeligere track is ‘Knights Seppuku’ met diepgaande teksten als: “Visualise when you hiding but just forget my help, forget my listening yeah, forget I was even here, make believe I am a sculpture and that our love was nothing but a folklore, traditions, and it’s right to be remembered throughout the years.”

Als je zo naar de lyrics van Mestizo aan het luisteren bent, moet je zeker wel bij de les blijven. Dit omdat het lijkt of hij van de hak op de tak springt en omdat zijn flow best moeilijk te volgen is. Een uitdaging voor de fanatieke tekstuitpluizer!

Dit is Hiphop wat zeker niet bekend in de oren klinkt. Galapagos4 brengt met de vele MC’s diversiteit, maar je moet er wel van houden. Natuurlijk zijn er nummers bij op dit album waar je als Hiphop liefhebber gewoon niet omheen kunt (Eyes See Through You/Out Of Place). Aan de andere kant zijn er ook veel dingen waar je of aan moet wennen of simpelweg niet in het gehoor liggen. Uiteindelijk toch blij dit album geluisterd te hebben en met deze artiest kennis te hebben mogen maken.

1. Previews… And Now Our…
2. Baby Steps feat. Pops & Uncle on guitar
3. Eyes See Through You