Madlib – Beat Konducta Volumes 1-2: Movie Scenes

Na de volume 1 & 2 LP’s mogen we nu ook de dubbel cd ontvangen van een van Stone Throw’s meest creatieve en opvallendste leden. Met ‘Beat Konducta Volumes 1-2: Movie Scenes’ kom je in ‘n energieke wereld dat Madlib heet. 35 korte tracks van gemiddeld 1:45 met elke keer een andere sound. Of gezien de titel: elke keer een andere scene. Madlib wou zijn muziek zo brengen alsof elke track afkomstig was uit ’n scene van een film die er nooit zal komen. Tenminste, als we ervan uitgaan dat Madlib naast het produceren, rappen en DJ’en geen ambities heeft om Hollywood te veroveren met een zigeunermeisje en een ‘bad character’ genaamd Quasimoto.

Ook wel bekend als Otis Jackson begon Madlib met Wildchild en DJ Romes de formatie Lootpack. Deze brachten ‘Soundpieces: Da Antidote’ uit in 1999. Vanaf toen begon het echt te rollen. Met al een kleine introductie op ‘Da Antidote’ besloot Quasimoto om dat jaar daarop een debuut te maken met zijn album ‘The Unseen’. Jaylib, Madvillain, Yesterdays New Quintet & Sound Directions volgden hierna.
Allemaal projecten van de man die z’n grootste vijand waarschijnlijk vindt in een gebrek in tijd. Niet dat je dit terug zal horen in zijn muziek. Met zijn eigenzinnige stijl is Madlib een van de meest gerespecteerde en talentvolle rappers & producers geworden dat Hiphop momenteel heeft.

Maar hoe zit het met Beat Konducta?
Volume 1 & 2 bedragen in totaal ongeveer een uur aan korte, instrumentale beats. Het is qua stijl te vergelijken met J Dilla’s ‘Donuts’. Recent uitgebracht, fragmenten van 1 tot 2 minuten en creatief met funky samples. Ook Madlib laat goed horen van wie hij z’n inspiratie krijgt. De oude soul, jazz en funk kun je niet negeren op het album en met de ‘electronische’ samples Madlib-stijl maakt hij van dit allemaal een dope combinatie.
Met Beat Konducta zal je aandacht niet snel verslappen. Ook mede door het feit dat een beat gemiddeld anderhalve minuut duurt en je weer snel een andere weg in slaat, maar ook doordat hij zijn samples zo weet te knippen dat je constant weer verrast wordt met nieuwe dingen. Saai wordt het dus in ieder geval niet. Een nadeel is echter wel soms dat de beats te snel zijn afgelopen en dat je hierdoor, wanneer je lekker in het ritme zit, weer over moet gaan op een ander geluid. Maar terugkomend op hierboven, dit maakt het album in het geheel een afwisselend iets, met veel verscheidenheid en wat voor de een 5 minuten mag duren kan voor de ander uiteraard na 1 minuut al te lang zijn.

Madlib bewijst wederom dat hij heeft waar anderen van dromen. Z’n beats zijn funky, rauw en bizar en liegen er niet om. Een overvloed van gechopte en geflipte samples en basslines in je speakers maakt van dit album een must-have voor iedereen die gaat voor die underground sound.
Een welverdiende big-up naar Madlib dus!

01. Comeback, The
02. Payback, The