Lupe Fiasco – The Cool

Met ‘slechts’ één studioalbum op zijn naam, Food & Liquor, lijkt Lupe Fiasco een relatieve nieuwkomer, maar is dat slechts ten dele. De 25 jarige Wasalu Muhammad Jaco uit Chicago (Illinois) timmert namelijk toch al ruim 6 jaar aan de weg. Een echte doorbraak bij het grote publiek in de VS volgde echter pas recentelijk, in 2006, toen Lupe verscheen op Touch The Sky van Kanye West. Kort daarna (september 2006) bracht hij zijn eerste eigen album uit Food & Liquor. Een alom bejubeld album dat volgens velen een absolute klassieker mag worden genoemd en de Amerikaanse hip-hop scene een indirecte reanimatie gaf.

Dat voor wat betreft de voorgeschiedenis. Nu is er immers The Cool. Een album met maar liefst 20 nummers. Gelukkig gaan kwaliteit en kwantiteit hier hand in hand, want waar zie je tegenwoordig nog dat (met name) Amerikaanse hip hop artiesten een ruim album zonder ‘vullers’ uitbrengen? Lupe doet het maar mooi.
De lijn van Food & Liquor is duidelijk doorgetrokken op dit album. Wederom vormen de beats, waarvan producer Soundtrakk het merendeel (11 van de 20 nummers) aanlevert, de fundering waarop Lupe Fiasco lyricly zijn diversiteit kwijt kan. Het feit dat je als luisteraar telkens weer prettig verrast word door de beatkeuze bij elk nummer zegt genoeg. Zo zijn Free Chilly, The Coolest, Superstar, Hip-Hop Saved My Life, Intruder en Fighters erg meeslepend te noemen. Niet in de minste plaats door verrassend goede gastbijdrages van onder andere GemStones, Sarah Green (ook al actief op Food & Liquor), Matthew Santos en Nikki Jean. Ook op de wat meer uptempo tracks zoals Go Go Gadget Flow, Hi-Definition, Streets On Fire, Little Weapon, The Die en Go Baby komt Lupe’s soepele flow goed tot zijn recht. Paris, Tokyo neemt je echt mee in de gedachten van Lupe’s dromerige reizen, terwijl je je bij de scherpe strings van Gotta Eat meer down south waant.
Afwisseling troef dus. Ook bij zijn teksten. Energiek, maar ook layd-back staat Lupe zijn mannetje waarbij thema’s als moraliteit, zelfspot of spot met de scene wederom aanwezig zijn. Het album word als geheel ‘spoken word’ omlijst door Iesha Jaco.
Is er dan niets negatiefs te melden? Jawel: Hello/Goodbye is qua track een absolute misser in het geheel. Een heel klein smetje op het geheel.

The Cool is een van de beste albums van 2007, zo niet het beste. Geen twijfel wat mij betreft. Als je na Food & Liquor dit nog uit je mouw weet te schudden, behoor je tot de absolute eredivisie. Lupe Fiasco liet al doorschemeren dat zijn derde album (L.U.P. End) waarschijnlijk ook zijn laatste zal zijn. Hoe jammer dat ook klinkt, enigszins logisch is het toch ook wel. Hoe overtref je twee van dit soort juweeltjes nog? Gelukkig (al is dat natuurlijk zeer subjectief) wacht ons hoogst waarschijnlijk wel nog een project tussen Lupe, Kanye West en Pharrel Williams dat de voorlopige werktitel Child Rebel Soldiers heeft meegekregen. Iets om zeker naar uit te kijken.

Tot dan sluit ik me aan bij de laatste zin uit zijn biografie:
“In hip-hop’s popularity contest, Lupe Fiasco is the observer, a thinking man brave enough to dictate the acute thoughts that his peers ignore. Now, that is cool.”

01. Baba Says Cool for Thought