Lost Rebels – Revolutie

Toen er op internet een disstrack tegen Opgezwolle werd gedropt, was heel internettend hiphop Nederland in rep en roer. “Wie zijn die gasten en waarom droppen ze dit?” waren de meest gestelde vragen. Het bleek om een crew uit Spijkenisse te gaan, ook wel bekend als hometown van VSOP. Het bleken zelfs maatjes te zijn van die crew. Lost Rebels was de naam en een redelijke bekendheid was een feit. Aangezien dat dat niet alles is wat een crew nodig heeft om naam te maken was het wachten op meer werk van MetWes en Lone Ranger. Track voor track werd op internet gedropt en het bleek te gaan om een crew die wel degelijk skills in huis had. Met hun nummer “Fok niet met de kreek” en enkele uit de hand gelopen optredens (met dank aan de vaste Kreek aanhang) maakten ze al snel een naam van hardcore hiphop crew. Na een flinke tijd wachten was het eindelijk zover: het album “Revolutie” was een feit.

Het album is een verzameling van wat oudere en nieuwe tracks. Nummers als “Fok niet met de Kreek” en “Gevoelens” deden het al een tijdje goed op het internet evenals het nummer waarin MetWes en Lone Ranger ogenschijnlijk uit het niets Opgezwolle dissten (staat niet op het album).
De producties zijn veelal van de hand van Virus en zijn erg divers. Van knallers (“Fok niet met de Kreek”) tot aan bombastische tracks (“Laat je gaan”) staan erop maar ook rustige tracks ontbreken niet.
De begintrack, met de ietwat afgezaagde titel “Intro(ductie)” is een voorbeeld van zo’n relaxede beat waarover MetWes zijn verhaal vertelt over hoe het allemaal begonnen is met de Lost Rebels. Zeker interessant om te horen. Hij vertoont geen pretenties van “wij zijn al mad lang down in de game” dus wat dat betreft een prima nummer.
Een leuke afwisseling van alle braggin & boastin is de track “Hou het dik” waarin MetWes op een grappige manier zijn liefde voor dikke (ja, echt DIKKE) dames beschrijft.
Tekstueel zijn er een aantal tracks die boven de gemiddelde dreigementen, opscheppende lyrics en stoerdoenerij uitsteken. Zoals gezegd is de intro een lekkere binnenkomer qua informatie. Tracks als “De Zon” en “Gevoelens” brengen je een boodschap met een hoog realiteitsgehalte. Een tekstuele topper is voor mij is “Nog steeds”. Het concept van het uit 2010 terugkijken naar deze tijd en tot de conclusie komen dat er niks veranderd is, doet het em. Begeleid door een dope beat en een vette into met allerlei samples uit nieuwsberichten maakt het een uitstekend geheel.

Dat brengt me weer op die muzikale begeleiding van de lyrics. Virus was tot nog toe voor mij een onbekend iemand maar na het luisteren van deze CD is dat helemaal veranderd. Persoonlijk denk ik dat de CD ook voor een groot deel gemaakt wordt door de beats van deze beste man. Lyrisch gezien is het allemaal best in orde maar de kracht van beats maakt dat het de energie uitstraalt zoals nu. Met andere beats had dit een heel middelmatig album kunnen zijn en daarom wil ik nog even extra benadrukken dat producers niet vergeten moeten worden in het geheel.

Een andere opmerkelijke track is “Ik kom je halen” waarbij de beat heel dreigend is en een horror-achtig ingesproken sampletje “ik kom je halen” hetzelfde horror-achtige effect heeft. Live was het ook dope om te zien dat heel het publiek (niet alleen de Kreek mensen) deze track meedeed. Het onderwerp is vrij voor de hand liggend gezien de titel namelijk hoe de mannen je komen halen en wat ze met je zullen doen, maar dat doet er niets aan af.

Het geheel is een opmerkelijke CD in de zee van Nederlandstalige releases/demos etc. Het album is energiek en gevariëerd maar wel één geheel en zeker geen teleurstelling voor mensen die van goeie hiphop houden. Minpuntje is dat de CD niet overal even goed gemixd is. Bij sommige stukken zijn de stemmen wat te zacht afgesteld (nog wel verstaanbaar). De beloofde revolutie is helaas niet veel meer als een titel. Tekstueel wordt er weinig op ingegaan. Op een enkele track gebeurt dat, maar het overgrote deel van het album is gewoon kwaliteitshiphop met weinig diepgang. Qua geluid zijn de Lost Rebels zeker origineel en dat is mede te danken aan de beats van Virus maar ook de stemgeluiden zijn herkenbaar en de flows zijn ook vrij kenmerkend voor Lost Rebels. Voor degenen die door het “gangsterachtige” beeld heen prikken zal “Revolutie” een aangename verassing zijn waar veel crews een voorbeeld aan kunnen nemen.

01. Intro(ductie)
02. Fok niet met de Kreek
03. Ik kom je halen