Little Brother – Get Back

Het verfrissende The Listening uit 2003 betekende een heerlijk debuutalbum voor Little Brother. The Minstrel Show (2005) viel wat tegen, mede door een niet verder ontwikkelende 9th Wonder. Op Get Back is hij aanwezig met slechts één productie. De hartenbrekers Pooh, Phonte en Lil’ Wayne verzorgen de raps over 9th’s handclap beat. Breakin my heart is geen slechte track, maar mede door de simpele teksten ook zeker geen topper. Het versterkt het gevoel dat de ‘breuk’ tussen de rappers en producer niet heel rampzalig uitpakt.

Al is dat eigenlijk al duidelijk na het horen van openingstrack Sirens. Een rauwe, pompende productie van Illmind biedt Pooh en Phonte de kans om overtuigend een portie maatschappijkritiek ten gehore te brengen. Laatstgenoemde gaat onder andere in op de aanvallen die hiphop in de VS vaak te verduren heeft: “They trynna blame this rap shit for all of our ills/Like I could stick you up with a mic/Like I could rape you with a verse or use a verb as a knife/Like before Kool Herc everything was allright/Like y’all wasn’t callin’ black women ‘hoes’ before Rappers Delight, shit that’s just idiot-talk, this whole shit is a farce.”
Mr. Porters beat op Extrahard maakt de tracktitel helemaal waar en legt de basis voor een ander hoogtepunt. Vooral door de perfect gebruikte stemsample kunnen de rappers deze track niet meer verpesten. Zelfs de half gezongen derde verse van Phonte verandert daar niets aan.

Helaas kakt de plaat na dat nummer wat in. De producties zijn minder en de gezongen soulrefreintjes worden iets te talrijk. De saaie Hi-Tek beat en de mierzoete bijdrage van Dion op Step it up zijn hier exemplarisch voor. Phontes humoristische verse over moeilijk in te palmen vrouwen kan de track niet redden. Gelukkig is That ain’t love al beter en klinkt Little Brother weer op z’n best op Dreams. De heerlijke soulvolle productie van Rashid Hadee had zonder moeite op vorige albums van de groep gepast.

Zo lijdt Get Back eigenlijk niet onder de bijna afwezigheid van 9th Wonder. Hoewel de eenheid zoals op The Listening ontbreekt en producers als Khrysis, Illmind en Mr. Porter hun eigen ding doen, past het muzikaal gezien in hetzelfde straatje. Ten opzichte van de vorige Little Brother cd’s is het achterwege laten van de vele skits positief. Dit zorgt er mede voor dat het album lekker weg luistert, ondanks de wat mindere nummers op de tweede helft van de plaat. Little Brother bewijst met Get Back dat het een naam is om rekening mee te houden, met of zonder sterproducer.

01. Please Stand By
02. Sirens featuring Carlitta Durand
03. Can’t Win For Losing