Lil Vic- Each dawn I Die

Vics inspiratie komt uit verschillende takken van de muziekwereld; Jay-Z., Nas, Creedence clearwater Revival, Otis Redding en The Four Tops. En vooral dat laatste is goed te horen aan de samples, veelal afkomstig van oude soulplaten.

De openingstrack (Each dawn I die_) is gelijk ijzersterk en zet de trend voor wat komen gaat.Vic wisselt net zo makkelijk soulvolle (This is what it sounds like _en Love Hurts) tracks af met hardere nummers. _The evil that men do _is daar een uitstekend voorbeeld van, begeleid door een meesterlijke sound van Buckwild die doet denken aan de duistere producties van Scotty Hard. Op The Exorcist gaat een droom van Vic in vervulling, een samenwerking met producer DJ Premier. Een absolute kraker waarop het zo bekende geluid van Premier weer goed te horen is. Altijd herkenbaar, maar ook altijd verfrissend en vernieuwend.

De producties en flows lijken naadloos op elkaar aan te sluiten. Dat is knap, vooral omdat Lil Vic samenwerkte met 7 verschillende producers; Lunatik Mind, Velotz, Buckwild, Double Shot, DJ Premier, Big Ko en Sly Vest). Gezien de prettig in het gehoor liggende flow van Vic zouden gastoptredens de nummers eerder kwaad dan goed doen.De bijdrage van oudgediende Kool G Rap (Caked up) is daar en tegen wel retestrak en voegt ook echt iets toe.

Al met al een zeer afwisselend album. Het enige minpuntje is dat het album wat aan de korte kant is (11 tracks). Het album begint met een veelzeggende sample van countryzangeres Patsy Cline; We will take over Manhattan, The Bronx and Staten Island to. Lil Vic is klaar voor de complete take-over.

01. Each dawn i die
02. It’s my turn
03. The evil that men do