Het album van Lil Baby en Lil Durk verdient het om ingekort te worden

Collabo-albums in hiphop; tegenwoordig is het geen unicum meer. Opnieuw slaan twee grootmachten van de huidige rapgeneratie de handen ineen. Na een aantal eerdere samenwerkingen op singles, is er nu The Voice Of The Heroes van Lil Durk en Lil Baby. Het verschijnt via Quality Control (het label van o.a. Migos) en bevat producties van London On Da Track, Wheezy en Murda Beatz, en featurings van Travis Scott, Meek Mill en Young Thug. Een new age-sterrencast zou je zeggen. Vele jonge rapfans wachtten met smart op een volledig album van deze twee. Worden die hoge verwachtingen ingelost?

De continu aandacht opeisende Lil Baby werkt hard. Sinds zijn laatste soloalbum, My Turn, duikt hij overal op. Fans van mc’s als J. Cole en Joyner Lucas kwamen hem al tegen op respectievelijk The Off-Season en Ramen & OJ. Het samenwerkingsalbum met maatje Lil Durk komt niet uit de lucht vallen. De twee werkten al een aantal keer samen en verschenen onlangs ook op dezelfde track van DJ Khaled’s nieuwe album.

Voice Of The Heroes opent vurig met de titeltrack en 2040, trapbangers waarbij pianoriedels en fikse 808-drums snoeihard binnenklappen. Het tempo wordt opgevoerd met Hats Off, de veelbelovende samenwerking met Travis Scott. Minutenlang spookt de vraag in je hoofd om of La Flame het tempo kan bijbenen, maar met indrukwekkende flow-switches snoert hij al gauw de mond. Deze collabo is fire!

De stemmen en stijlen van Baby en Durk vormen een mooi contrast. Ja, ze hebben overeenkomsten, maar bij de back and forth-stukken wordt duidelijk dat het verschil hier het USP is. De melodieus meanderende flow van Lil Baby staat tegenover de iets rauwere aanpak van Durk. Ze hebben performances vol toonwisselingen, maar ook harde, grauwe tracks. Zo rapt Durk laid back over het moeten slapen op een luchtbed omdat hij geen keus had en onderstreept Still Hood op een kleurrijke manier het overkoepelende thema van de plaat: wees altijd gemotiveerd om morgen een beter persoon te zijn dan vandaag.

Een rap-masterclass is The Voice Of The Heroes niet, maar dat verwachten we dan uiteraard ook helemaal niet. Toch graven Lil Baby en Lil Durk dieper dan je zou denken. Ze hebben wel degelijk wat te vertellen en reflecteren op hun bewogen levens. Lil Durk treedt in detail over hoe hij een jaar lang weg was bij zijn kinderen – de reden: jail time – en hoe hem dat heeft gevormd als persoon. Baby vertelt door het album heen hoe hij verschillende transformaties onderging; van trapper naar rapper, en van rapper naar een artiest. Inmiddels is hij alweer in het volgende stadium aangekomen; dat van een zakenman.

Durk en Baby werken in ieder geval de droom om dat vol te houden en droppen een motiverend trapalbum. Het middenstuk ervan is lang en klinkt repetitief, maar dat ligt vooral aan de lengte van de tracklist. Na het energieke en springerige Still Runnin’ (met een niet te houden Meek Mill!) kakt het in. Achttien keer raak schieten en een uur lang boeien is moeilijk, zeker als de beats vaak uit een trapritme en pianotonen bestaan. Pas als Thugger klinkt op de drumratels en dromerige sample veren we weer op. Toch verdwijnen de honger en de wil om het te maken nooit, en daarbij motiveren ze ook anderen.

Dat opbeurende klinkt dan ook veel door in The Voice Of The Heroes. De twee voormalige straatschoffies delen hun lessen. In welke soort situatie je ook belandt en met welke omstandigheden je ook moet dealen; je kunt werken aan jezelf en worden wat je wilt. Zorg voor een visie en wie weet maak je ooit ‘billions’ als JAY Z. Maar het is belangrijk om daarbij een ding altijd in gedachte te houden. Hoeveel geld en faam er ook op je pad komen, houd je familie het dichtst bij het hart.

Ondanks dat er een middenstuk van zes nummers in zit waar je een mes en vork bij nodig hebt, bevat The Voice Of The Heroes een paar van de fijnste traptracks van 2021. De chemie is niet zo groots als die tussen Lil Baby en Gunna (daarover gesproken, doe maar een nieuw album, s.v.p.), maar is groot genoeg om een album te dragen. My Turn en Drip Harder hebben vele malen meer replay-waarde. Of dit project de tand des tijds zal doorstaan moet nog blijken, maar deze samenwerking heeft alle potentie om een fan-favorite te worden.

Een deluxe waarbij eenderde eruit wordt geknipt in plaats van wordt toegevoegd, zou een revolutionaire move zijn en komt The Voice Of The Heroes alleen maar ten goede.

Geplaatst door bowie op 4 juni 2021