Lifesavas – Spirit In Stone

De Lifesaves bestaande uit Jumbo, Versatyl and Rev Shines. De crew kan je vergelijken met Blackalicious en Latyrx. Dit is ook niet zo gek aangezien allen bij het Soleside project zitten.
Het debuut album ‘Spirit in Stone’ zet de Quannum Projects voort met een nieuwe generatie.

Het album begint goed met “Soldierfied” waar de harde drums en electronische effecten die iets weg hebben van RJD2 goed klinken en waarop de MC’s spitten over hoe de situatie is van de muziekindustrie tegenwoordig. Opgevolgd door “It’s Over” die met een energieke intro de indrukwekkende flow van Vursatyl ondersteunen. Overigens zitten in deze track heerlijke samples verwerkt, de productie van dit nummer zet een mijlpaal op het album. Na dit goede begin van het album volgen tracks als “What If It’s True?” waar er veel bizarre vragen gesteld worden over de realiteit van het leven, en “Hellohihey”. Een nummer met een catchy refrein wat lekker in het gehoor klinkt. Versatyl en Jumbo combineren rap met zingen en dit gaat ze niet al te slecht af. Inhoudelijk komt hier ook een leuke tegenstelling aan bod, de kant van de hongerige underground MC en de kant van de grote platenmaatschappijen.
Tracks als “Fever”, “Head Exercise” en “Selector”, waar J-Live zijn steentje aan bijdraagt, klinken stuk voor stuk goed met lekkere, niet erg bijzondere beats. Ook “Livin’ Time/Life: Movement” is desondanks de dope toegevoegde flavor van Gift of Gab geen bijzonder nummer.

Opmerkelijk is “Fa’ Show”, echt zo’n lekkere track om gewoon op te dansen. Ja, dat kan ook bij hiphop! De tekst gaat over de ‘vriendin’ van de glamour MC die het niet zo heeft op de aandacht en blingbling. “State Of The World / Apocalypse / War” brengt op zeer originele manier een visie van de apocalypse van de aarde op een rap/zang/praat manier wat ik zelf zeer origineel vond. De harde jams en beats zullen zeker de aandacht van de luisteraar erbij houden, toch is dit album qua tracks aan de monotone kant. Het reggae achtige ritme van “Fever”; zit in een constante loop en de flow hierop is ook niet spontaan genoeg. Net als “5th Horsemen” en het raar gesamplede “Skeletons” met onderwerpen die een beetje cliche worden in de hiphopscene. Gelukkig word de stemming beter met het prachtige “Emerge” dat de hele Quannum-crew bevat. Dj Shadow dropt hier zijn ding wat het album een nieuw perspectief geeft. Na de “Spirit in Stone Outro” die opzich ook wel aardig klinkt zit ik met tegenstrijdige gevoelens naar de cover te kijken.

Voor een debuut album is het niet slecht. Enkele zeer dope tracks met een paar uitschieters, alsnog een goed begin voor een debuut album. Ik ben benieuwd naar het verloop van deze “Levens redders” en hun muziekale carriere. Ik wacht rustig af op het volgende album, want je weet maar nooit, ze zouden ooit nog eens het hiphop leven van vandaag de dag kunnen redden…

01. Soldierfied
02. It’s Over
03. What If It’s True?